Fordon

Olycksanalys ska ge elbilar säkrare batterier

Jonas Fogelström, Jianfeng Yao och Håkan Hagman fick pris för sitt arbete med krocksäkerhet hos elbilsbatterier. Foto: Johanna Herbst

Hur krocksäkrar man batterier i en elbil? En högaktuell fråga, med tanke på att Volvo ska släppa två helelektriska bilar 2019.

Publicerad

Ett Volvoteam bestående av Håkan Hagman, Jianfeng Yao och Jonas Fogelström har ägnat flera år åt att undersöka hur stora krafter litiumjonbatterier egentligen tål, för att därigenom förebygga att de kortsluts eller fattar eld vid olyckor. Den första frågan löd: hur uppstår batterideformering?

– Vi började med att titta på analys av fältdata från verkliga olyckor med el- och hybridbilar, och byggde vidare med olika krocktester i samma hastigheter som vid tester med vanliga bilar. När vi visste tillräckligt för att kunna översäta analyserna till datorsimuleringar, kunde vi bygga vidare med väldigt detaljerade modeller, säger Dr Jianfeng Yao.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här