Fordon
Volvo hyllade nytänkande ingenjörer
Effektivare krocktest, enklare instrumentering, mer krut i turbon och tyngre gung i stereon. Det, och mycket annat, återfinns bland vinnarna när Volvo Cars delade ut priser för teknisk utveckling.
Detta är sjunde året Volvo delar ut pris till tvärfunktionella team, som gjort innovationer som kommit till faktisk användning i bilarna.
– I år har vi tittat lite mer på infotainment och uppkopplade tjänster, jämfört med i fjol då det var tyngre fokus på motorutveckling, säger Mats Moberg, tf forsknings- och utvecklingschef på Volvo Cars.
Traditionen att arrangera Volvo Cars Technology Awards har ”ärvts” från tiden då Volvo ägdes av Ford, där Henry Ford Technology Award delats ut i många år.
– Sedan vi blev köpta av Geely har vi fortsatt med det i egen regi, men i ganska liten skala. I år är evenemanget betydligt större än tidigare, säger Mats Moberg.
I produktutvecklingsklassen hedrades teamet bakom Volvo Power Pulse, som förbättrar turbomotorns gasrespons. Den turbolagg som uppstår innan motorn kommit upp i varv och avgaserna sätter ordentlig fart på turbon, åtgärdas här genom att en tvåliterstank fylls med komprimerad luft. När du gasar, öppnas en ventil och en tryckluftspuls sätter fart på turbon tills avgasflödet tar över.
I forskningsklassen uppmärksammades ett team som jobbat med säkerheten i SUV-modellen XC90. Genom bland annat förbättrade CAE-simulationer har de minskat behovet av fysiska krocktester och ökat säkerheten med uppskattade 15–20 procent.
Ett annat forskningsprojekt handlade om krocksäkerhet för litiumjonbatterier, och prisades för att ha optimerat batteripackdesignen.
Pris blev det också för utvecklarna av andra generationens Volvo Pilot Assist, som nu kan användas i hastigheter upp till 130 kilometer i timmen. Dessutom behöver bilen inte längre följa något framförvarande fordon, för att systemet ska fungera.
En annan pristagare blev utvecklarna av Volvos In car delivery-system, som låter dig beställa varor online och få dem levererade till din bil medan du själv sysslar med annat. Vid varje beställning får varubudet en digital engångsnyckel (som bara kan öppna bagageluckan, inte starta bilen). När varorna levererats får du ett meddelande om detta, och nyckeln upphör att fungera.
Teamet bakom ”Tors hammare”, de nya karakteristiska led-framljusen som återfinns i flera Volvomodeller, prisades för att ha gett bilarna en tydligare profil. ”När du ser en Volvo i backspegeln, ska du genast veta att det är en Volvo”, som teamet själva uttrycker saken.
Man prisade även ett team inom HMI (Human Machine Interface), som tagit fram en harmoniserad instrumentpanel med större skärmar, färre knappar och reglage, Apix-kommunikation mellan skärmarna för synkroniserat informationsflöde, med mera. Allt för att ge föraren större flexibilitet och färre distraktioner.
Sist men inte minst blev det pris för teamet som integrerat ett ljudsystem från Bowers & Willkins i nya XC90. Bland annat har dörrstrukturen designas för att fungera bättre ihop med högtalarna, och en så kallad fresh-air subwoofer samverkar med luften utanför bilen för att nå de riktigt låga bastonerna.
Volvo Cars Technology Awards syftar inte bara till att hedra medarbetare som gjort väsentliga genombrott.
– Vi vill även lyfta fram vad det innebär att få syssla med den här typen av utveckling, i en sådan här organisation, med sådana här resurser i ryggen. Att jobba på Volvo är nog det roligaste man kan göra som ingenjör just nu! säger Mats Moberg.