OKQ8:s storsatsning – vill bli bäst på supersnabbladdning

2020-12-17 12:58  

För att locka till sig elbilisterna ska OKQ8 bygga snabbladdare med en effekt från 150 kW på 400 mackar..

När Circle K i fjol lanserade sin satsning på snabbladdning var det en tydlig signal. Bara för att bilisternas ”tankvanor” ändras  behöver inte de gamla mackarna bli obsoleta.

Utbyggnaden började i skånska Flädie, och i slutet av 2020 hoppas man att ”omkring 60 stationer” ska ha snabbladdare, vilket då skulle innebära att Circle K passerar Teslas 40 Supercharger-stationer i Sverige.

Samarbetar med elbolag

Den kanadensiska kedjan har sagt att de vill bli störst på snabbladdare i Sverige, men nu får de konkurrens om den titeln. Detta då OKQ8 har gått ut och presenterat sin nya satsning. Tillsammans med Skellefteå Kraft ska de få ut snabbladdare på fler än 300 stationer. Detta för att få ”det största och mest omfattande nätverket i Sverige”.

Läs mer: Regeringen vill få fart på nya elvägar: ”Nu kör vi”

Tankkedjan kommer att satsa på en korridor genom landet och ner i Danmark – vilket totalt innebär 1 1000 laddpunkter på cirka 400 stationer. Utöver att satsa på volym ska även effekten finnas där. Detta då OKQ8 säger att man kommer att ha laddare med en effekt från 150 kW.

– Vi satsar stort och med full kraft. Dagens laddbara bilar behöver egentligen inte så höga kW-tal som 150 kW, men vi vill leda utvecklingen att göra det enkelt att välja elektrifierat både nu och i framtiden, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på företaget, i ett uttalande.

Foto: Audi


Betala på samma sätt

En välkommen detalj i satsningen är betallösningen. För är det något som irriterar elbilister så är det den flora av appar, rfid-taggar och laddkort som krävs för att kunna ladda på olika laddningar.

Här utlovar OKQ8 att betalning ska ske på samma sätt som när man står vid pumpen.

Felix Björklund

Mer om: Snabbladdare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt