Fordon
Nytt systemstöd ska minska felflygningar
Försvarsmaktens flygchef Per Danielson hoppas att ett nytt systemstöd ska minska felflygningarna med Jas 39 Gripen.
Sedan incidenten 2007 har försvaret beslutat att starta en utredning varje gång en Gripen-pilot bryter igenom angivna flyghöjder. Man fokuserar också mer på problematiken överhuvudtaget.
—Vi har sänkt antalet brutna klareringar från 6 per tusen flugen flygtimme till 2, 9 , säger Per Danielson, försvarets flygchef.
Orsakerna är , menar han, brister i systemstöd, arbetsmetodik och att Jas 39 Gripen är ett en-pilotsystem.
För att hjälpa piloterna att minnas på vilken höjd de fått lov att flyga på började Försvaret nyligen att installera ett system som anger höjd, dels på en bildskärm, dels genom en röst.
Systemet monteras successivt in på i de senast byggda Gripen-planen , Edition 19, för att testas. Men det är högst oklart när andra Gripen-plan får det.
-På sikt ska alla få det men jag vet inte när, säger Per Danielson.
Haverikommissionens utredningschef Agne Widholm bedömer dock redan att det inte enbart räcker med att sätta in systemstöd i Gripen-planen för att minska mängden felflygningar.
—Man behöver också bland annat ett rapporteringssystem, där alla omständigheter redovisas, för att bättre analysera vad som gick fel och den bör också innehålla en uppföljningdel, säger han.
Även civila piloter bryter klareringar. Antalet civila var 560 mellan åren 2001-2009, och de militära 630 stycken i svenskt luftrum.
Räknat per flygtimme är försvarsmakten dock överlägset värst, enligt Göran Rosvall.