Fordon

Nytt batterisamarbete – Airbus och Renault siktar på fast elektrolyt

Renault tror att ett batteri med fast elektrolyt skulle kunna dubbla räckvidden för deras crossover Megane E-Tech. Foto: Renault

Nu utvecklar Airbus och Renault tillsammans batterier med fast elektrolyt. Båda bolagen sitter på expertkunskaper som partnern saknar.

Publicerad

Med fast elektrolyt istället för flytande kan man använda anodmaterial som ger battericellerna en högre energitäthet. Teknikskiftet ska öppna för snabbare laddning samtidigt som brandrisken är lägre jämfört med ett konventionellt litiumjonbatteri.

En utmaning med så kallade solid state-batterier är att elektrodmaterialet sväller när litiumjonerna rör sig in i det – respektive krymper när de lämnar materialet. Men nyligen presenterade en internationell forskargrupp ett nytt katodmaterial vars volym förblir nära nog densamma mellan full laddning och helt urladdad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här