Nya Zeelands superbil ska slå rekord i nedkraft

2019-07-22 12:00  

Modellen väger 605 kilo, och har en V10-motor på tusen hästar. Med fyra ton nedkraft ska Rodin F Zero vara snabbare än en F1-bil.

Det kändes extremt när superbilarnas motorer för inte så länge sedan nalkades tusen hästkrafter. Men kapprustningen är intensiv, och sedan dess har värstingmodellernas prestanda snabbt pinnat vidare. Koenigseggs Jesko levererar 1 600 hästkrafter på E85 – och nyligen presenterade Lotus sin kommande elbil Evija, vars motorer utvecklar 2 000 hästkrafter.

Elbilarna har onekligen dragit undan mattan för de traditionella superbilarnas i paradgrenen acceleration, detta när en Tesla Model S i Ludicrous-läget klarar 0-96 km/h på 2,4 sekunder. Och den nya Lotusen ska dessutom ha en maxhastighet på mer än 320 km/h. För att ha ett existensberättigande måste de extrema modellerna med förbränningsmotorer leverera något annat. Rodin Cars har satsat på nedkraft (downforce på engelska).

Prestanda som F1-bil

Tillverkaren kommer något otippat från Nya Zeeland, och deras första modell F Zero ska ha prestanda som en Formel 1-bil. Den är förvisso avsedd för bankörning, men Rodin kommer även släppa en gatlaglig version. Modellen sägs inte väga mer än 605 kilo med föraren inberäknad, och den kommer utrustas med en V10-motor på fyra liter. I instegsversionen ska den prestera 700 hästar, men med dubbelturbo levererar motorn tusen hästar – och har kapacitet att pressas till 1 600 hästkrafter.

Redan kombinationen av låg vikt och kraft gör F Zero extrem, men det är bilens downforce – alltså den nedåtkraft som genereras av karossens aerodynamik och spoilers – som gör modellen unik. Designen ska nämligen leverera fyra ton downforce vid 300 km/h. Som jämförelse levererar Aston Martins banbil Valkyrie AMR Pro 1 800 kilos downforce. Bara vingen fram på FZero ger två tons downforce. Det innebär att nyzeeländaren kommer kunna prestera en extrem kurvtagning.

Motorn byggs av Neil Brown Engineering

– Tanken med F Zero är att skapa en bil som är snabbare än dagens Formel 1-bilar, säger Rodins grundare David Dicker till Whichcar.

Kolfiberkarossen utvecklas vid huvudkontoret utanför Christchurch. Dicker har designat motorn, men den ska byggas av brittiska Neil Brown Engineering – under överinseende av Graham Dale-Jones, en veteran från Cosworth och Ford motorsport. V10:an paras med en mekanisk åttaväxlad sekventiell växellåda byggd av Ricardo – som även levererar växellådor till F1, Bugatti Chiron och Aston Martin Valkyrie. Rodin siktar på att prislappen för F Zero ska landa på en miljon euro.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt