Fordon

Nya tekniken ger tystare och billigare tunnelbana

Tunnelbanevagnen C20 Foto: Ellinor hall
Hans-Peter Nee (KTH) Tore Sekkens (Bombardier Transportation), Mikeal Östling (KTH), Robert Lagnebäck (SLL) Anders Lewald (Energimyndigheten), Magnus Forsen (Bombardier Transportation) Foto: KTH

Mer energieffektiv och tystare. Bombardier har genomfört tester med ny tågteknik i Stockholm. Resultatet visar otroliga förbättringar som gör tunnelbanan billigare.

Publicerad

Sedan i december har Bombardier tillsammans med SL, MTR, KTH och Rise genomfört tester med ny tunnelbaneteknik. I C20-fordonet (tunnelbanevagnen) Karin har man testat nya kiselkarbidväxelriktare och nu, efter tre månader har man sammanställt resultaten.

Så vad blev facit? Jo, man lyckades sänka energiförbrukningen med upp till 35 procent, minska bullret med 19 decibel samt minska storleken och vikten på drivlinan med 51- respektive 22 procent.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här