Fordon

Nya tekniken ger tystare och billigare tunnelbana

Tunnelbanevagnen C20 Foto: Ellinor hall
Hans-Peter Nee (KTH) Tore Sekkens (Bombardier Transportation), Mikeal Östling (KTH), Robert Lagnebäck (SLL) Anders Lewald (Energimyndigheten), Magnus Forsen (Bombardier Transportation) Foto: KTH

Mer energieffektiv och tystare. Bombardier har genomfört tester med ny tågteknik i Stockholm. Resultatet visar otroliga förbättringar som gör tunnelbanan billigare.

Publicerad

Sedan i december har Bombardier tillsammans med SL, MTR, KTH och Rise genomfört tester med ny tunnelbaneteknik. I C20-fordonet (tunnelbanevagnen) Karin har man testat nya kiselkarbidväxelriktare och nu, efter tre månader har man sammanställt resultaten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här