Fordon

Nya snabbtåget ett rymdskepp på räls

Aero Liner 3000 byggs som tvåvåningståg för brittiska järnvägarna. Foto: DLR
Stor möda har lagts på aerodynamiken för att minska bullret från tågen. Foto: DLR

Aero Liner 3000 är namnet på ett tvåvåningståg som kan köra 400 km/h i trånga tunnlar. Bakom tåget som visas i september ligger ett rymdforskningsinstitut.

Publicerad

Det är tyska DLR, centrum för flyg- och rymdverksamhet, som tillsammans med designbyrån Andreas Vogler tagit fram ett nytt snabbtåg för det brittiska järnvägsnätet. En utmaning i detta gamla järnvägsland som har en mycket begränsad lastprofil jämfört med övriga Europa.

Uppdraget har varit att utveckla ett snabbtåg med fler sittplatser, lägre vikt, reducerade underhållskostnader och koldioxidutsläpp.

Resultatet blev Aero Liner 3000, ett tvåvåningståg med 30 procent fler sittplatser än i konventionella tåg. Den extremt lätta konstruktionen är byggd kring lasersvetsade stålrör, vilket gör vagnarna 20 procent lättare än konventionella järnvägsvagnar.

Formgivarna har tagit fasta på att passagerarna ska uppleva ljus och utrymme. Läderklädsel ska påminna om sitsarna i de forna viktorianska vagnarna, de som togs bort när funkisen kom och skydd mot vandalism avgjorde sitsutformningen.

Ventilation och belysning med organiska lysdioder, oled, är inspirerade av flygindustrin. De stora fönstren blir automatiskt mörkare i starkt solljus eller vid tunnelfärd.

Stor vikt har lagts vid aerodynamiken kring tåget, där boggierna är inklädda liksom vagnsövergångarna och undersidan av vagnarna. Förutom att luftmotståndet minskas så minskar även det buller som tåg ger upphov till.

Aero Liner 3000 byggs i form av två halva tåg, vardera med längden 200 meter och med plats för 620 till 700 passagerare. Ett halvtåg består av två ändvagnar, åtta mellanvagnar och en envåningsvagn som kan utrustas som restaurangvagn eller bagage/cykel-vagn. Alla vagnar är drivna, vilket ökar flexibiliteten. Sammankopplade tåg ska kunna kopplas ifrån varandra under färd för tidsvinster vid olika slutdestinationer.

Tåget är en av tre finalister i en tävling om morgondagens brittiska järnvägsnät kallad ”Tomorrow’s Train Design Today”. På transportutställningen Inno Trans i Berlin 20 – 23 september visas en nio meter lång modell i fullskala.