Fordon

Nya ellastbilen saknar vindruta – designad för autonomi

Motorerna levererar totalt 600 kW, och räckvidden ska ligga på 800 km. Foto: Solo AVT

Den kan ta alla trailers och har en räckvidd på 800 km. Men Solo AVT trycker på att ellastbilen är framtagen för självkörande transporter.

Publicerad

Man kan konstatera att automationen av transportsektorn utgör ett hett teknikområde. För med självkörande lastbilar kan företag förbättra sina logistikflöden, kapa personalkostnader och även komma runt problemen med att få tag på förare.

I USA har Kalifornien-baserade Solo Advanced Vehicle Technologies nu ryckt skynket av vad de beskriver som framtidens dragfordon för långtradare. SD1 är en batteridriven klass 8-lastbil (med en vikt över 15 ton) som är speciellt framtagen för självkörande transporter. Det innebär att den varken har ratt, förarstol eller ens en vindruta, enligt företaget.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här