Nya BMW-samarbetet ska ge ”sportiga batterier”

2017-12-22 14:33  
Foto: BMW

Den som äger tekniken – har kontroll. Det verkar vara nya devisen inom bilbranschen, och allt fler tillverkare börjar ögna på en egen batteritillverkning. Nu rapporteras att BMW är med och utvecklar batterier för högpresterande elbilar.

Tesla har redan sin batterifabrik Gigafactory för att garantera den egna produktionen. Och det draget verkar allt fler vara inne på. Bosch säger att de övervakar segmentet, och om de satsar så är målet att bli marknadsledande inom GWh-tillverkning.

Men nu börjar det röra sig rejält även bland biltillverkarna. Det är Reuters som rapporterar att BMW och amerikanska Solid Power har slagit sina påsar ihop. Detta för att utveckla nästa generation av batterier med fast elektrolyt.

I samarbetet kommer BMW stå för expertisen kring vad som krävs för att finslipa Solid Powers teknologi så att den fungerar i högpresterande elbilar.

Solid Power startades 2012 men har redan lyckats fånga ett stort intresse för sin teknologi. Ännu så länge avslöjar företaget inte mer än att deras batterier: ”kombinerar en katod med exceptionellt hög kapacitet med en litiummetallanod samt en högjoniserad konduktiv solid separator. Våra batterier är 100 procent oorganiska och innehåller inga brandfarliga eller instabila komponenter. Våra batterier ger substantiellt mycket högre energi än konventionella litumjonbatterier (2-3 gånger högre) samtidigt som det ger lägre systemkostnad på grund av att det behövs mindre kostsamma säkerhetsfunktioner som typiskt följer på litumjon-system.”

BMW, som nyligen avslöjade att de satsar på eget batteriutvecklingscenter, är inte ensamma om att vara intresserade av batterier utan elektrolys, så kallade ”solid state”. Toyota har kallat teknologin för banbrytande och har som mål att börja rulla ut elbilar med dessa batterier i början av 20-talet.

Men biltillverkarna är inte ensamma. Som ovan nämnt är super-underleverantören Bosch intresserat, och de köpte 2015 utvecklingsföretaget Seeo som specialiserat sig i tekniken. Även tyska Continental har planer på att ge sig in i segmentet.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt