BMW:s nya battericenter presenterat

2017-11-24 13:10  
Vid ceremonin fördes ett antal battericeller symboliskt ihop vilket fick representera starten på resten av resan mot öppnande i början av 2019. I mitten i rött syns Bayerns ekonomiminister Ilse Aigner, till vänster om henne BMW:s produktionschef Oliver Zipse och på andra sidan utvecklingschef Klaus Fröhlich.

Tyska BMW investerar närmare 2 miljarder kronor i ett center för utveckling av battericeller. Fokus kommer att ligga på att utveckla cellkemi och -design.

På fredagsförmiddagen samlades BMW-representanter, bayerska politiker och press strax utanför München vid presentationen av BMW-gruppens nya kompetenscenter för utveckling av battericeller, kallat Battery Cell Competence Center.

Investeringen motsvarar närmare två miljarder kronor över fyra år och görs för att föra cellteknologin framåt och göra den redo för massproduktion. Centret kommer att öppna tidigt 2019. I dagsläget finns bara en grusplan och ett stort tält där presentationen hölls. Centret kommer att bli 13 000 kvadratmeter stort.

- Vi kommer att koncentrera all vår interna kompetens kring battericellens värdekedja på vårt nya högteknologiska kompetenscenter. Internationella experter kommer att utföra viktig forskning för att förfina cellernas kemi och design. VI kommer att fokusera på fortsatta förbättringar av prestanda, livslängd, säkerhet, laddning och kostnad. Vi kommer att sätta industristandard, säger BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich.

Läs mer: BMW:s ”Hyperloop för cyklar” ska lösa Kinas trafikproblem

BMW-gruppen, där förutom BMW även Mini och Rolls-Royce ingår, monterar idag sina batteripaket i tre fabriker: Dingolfing i Tyskland, Spartanburg i USA och Shenyang i Kina. I dagsläget är det inte aktuellt för BMW att börja producera sina egna battericeller, men man vill ha möjligheten att kunna göra så i framtiden.

BMW-gruppen har lagt fram en relativt ambitiös elektrifieringsstrategi och räknar med att mellan 15 och 25 procent av de sålda bilarna 2025 kommer att vara helt elektriska eller plug in-hybrider. Gruppen kommer vid samma tidpunkt erbjuda 25 elektrifierade modeller där tolv av dem är helt elektriska.

Oliver Zipse, produktionschef, berättade att framtidens ledord är flexibilitet. Alla komponenter kommer att tillverkas så att produktionen blir oberoende av om det är en helt elektrisk bil, en plug in-hybrid eller en bil med förbränningsmotor som ska byggas.

En femte generations elektrisk drivlina presenterades samtidigt under dagen. Den kommer att finnas i produktion från 2021. Den kommer att ge möjlighet till 700 kilometers räckvidd för de helt elektriska bilarna och 100 kilometer för plug in-hybriderna.

BMW verkar alltså göra sig redo för en massiv produktion av elbilar men vill samtidigt hålla dörren öppen för att förbränningsmotorn blir dominerande under lång tid framöver. Efterfrågan kommer att bli styrande, sa Oiver Zipse. Det är samma förhållningssätt som exempelvis Volvo har intagit.

BMW-gruppen räknar med att sälja 100 000 elektrifierade bilar i år, där BMW i3 förmodligen är den mest kända. Totalt sålde gruppen 2,3 miljoner fordon 2016.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt