Nu ska krocktester inte längre gälla enbart män

2018-06-15 11:02  

Konventionella krocktester utgår ofta från en genomsnittlig man. ”Vi har en vision att år 2030 ska skydd mot skador bedömas för både män och kvinnor.” säger Astrid Linder, VTI.

Tittar man på risken för whiplashskador är den högre för kvinnor än för män. Fordonstekniker som är tänkta att fungera skadereducerande behöver inte ha någon sådan effekt för kvinnor.

Det finns säten med aktivt huvudstöd som har visat sig ha negativ effekt för kvinnor. Hela den skadereducerande effekten har skett för män. Samtidigt finns etablerade tekniker som reducerar skador för både män och kvinnor.

– Det är det här som vi vill kunna visa på i nya bilar i provning, och inte enbart tio år senare när de här systemen har varit ute och vi ser att något har fungerat jättebra och något annat inte har fungerat så bra. I dag kan vi inte göra det. Därför vill vi komplettera fysisk provning med virtuell provning, berättade professor Astrid Linder, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, vid en pressträff på torsdagen.

Läs mer: Siffrorna avslöjar: Äldre bilar är livsfarliga

Astrid Linder är koordinator av det nya Virtual-projektet, ett fyraårigt EU-projekt som började i juni. Det har fokus på att öka säkerheten i trafiken för fler, både kvinnor och män, genom att utveckla framtidens virtuella krocktester. Femton parter ingår, varav en tredjedel är svenska: VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamor.

– Vi har en vision för projektet och det är att år 2030 ska skydd mot skador bedömas för både män och kvinnor, sa Astrid Linder.

Förbereder för framtidens krockscenarier

Volvo Cars arbetar redan i dag med simuleringar av krockar, men hoppas göra dem ännu bättre. Inom ramen för Virtual ska företaget titta på tre områden: nya sittpositioner, framtidens krockscenarier och humanmodeller.

Med virtuella modeller kan man i framtiden testa betydligt fler sittpositioner än i dag och hur de påverkar skador, förbereda sig på framtidens krockscenarier och verifiera säkerheten redan på förhand, tror Linus Wågström, som arbetar med simuleringar i bilprojekt på Volvo Cars

Volvo Cars vill inte bara kunna simulera vad som händer vid en krock, utan också innan och delvis efter, för att få bättre kunskap om hur kroppen påverkas och anpassa tekniker efter det.

– Vi kommer hjälpa till med att förbättra modellerna och se till att de blir industriell användbara och robusta så de klarar av alla situationer som vi vill använda dem i, berättade Linus Wågström.

Krockproverna ska göras i datormiljö

På Chalmers ska man vidareutveckla en befintlig virtuell humanmodell som utgår från en genomsnittlig kvinna. Mats Svensson, professor i personskadeprevention, berättade att det i framtiden kan finnas en neutral ursprungsmodell, som ska gå att anpassa på alla önskvärda sätt.

Förhoppningen är att man därmed ska kunna göra många olika sorters krockprover i datormiljö.

När EU-projektet avslutas om fyra år ska det finnas fungerande virtuella modeller av en genomsnittlig kvinna och en genomsnittlig man, som ska vara fritt tillgängliga genom öppen källkod. Modellerna ska kunna skalas till olika storlekar och åldrar.

Läs mer: Här är orsakerna till att Sverige är mest trafiksäkert i hela EU

Astrid Linder säger att projektet också kan bidra till att driva innovation i rätt riktning.

– Det handlar om att lyfta fram de produkter som funkar absolut bäst, men också ge vägledning till de ingenjörer som ska arbeta med de framtida stegen.

Mer om Virtual

Forskningsprojektet Virtual, ”Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety” finansieras genom "Horisont 2020”, EU:s ramprogram för forskning och innovation.

Det fyraåriga projektet startade officiellt den 1 juni i år och har en budget på nära 7 miljoner euro, motsvarande 76 miljoner svenska kronor i dagens penningvärde. Totalt 15 partners i nio länder ingår i projektet. Från Sverige är det: VTI, Chalmers tekniska högskola, Folksam, Volvo Cars och Dynamore. VTI leder hela projektet på EU-nivå.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt