Siffrorna avslöjar: Äldre bilar är livsfarliga

2018-05-14 06:00  

En modern bil är otroligt mycket säkrare än en tioårig trotjänare. Det är kanske inte överraskande i sig – men nu har NHTSA presenterat statistik över hur stor skillnaden mellan ny och gammal.

Dagens trafik är otroligt mycket säkrare än 80-talets. Och mycket beror på att bilen har förvandlats från en plåtlåda med motor – till en rustningsklädd dator på hjul.

I USA har National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) släppt en rapport som verkligen visar skillnaden. Och det är siffror som man inte kan bortse från.

I studien ”Passanger vehicle occupant injury severety by vehicle age and model year in fatal crashes” framgår det att 55 procent av de som satt i fordon byggda före 1984 så omkom när bilen var inblandad i en dödsolycka. 2013 var den siffran nere i 26 procent.

Fler som skadas i äldre fordon

I rapporten skriver NHTSA: ”Analysen stärker tidigare forskning som kommit fram till att en högre proportion av passagerare i äldre fordon får livshotande skador”.

– Vi uppmuntrar bilköpare att välja fordon som uppfyller deras livsstil, budget och behov – med bekräftelsen att de [som köper en ny bil även] investerar i säkerhet, säger Heidi King, på NHTSA i ett pressmeddelande.

Läs mer: Studie: Rost kan ge din bil sämre krockskydd

Men även om statistiken är tagen från andra sidan Atlanten är den något att ha i åtanke även här. I Sverige finns det statistik (från åren 2009-2013) som visar att motsvarande 63 procent av alla de som omkom i personbilar färdades i fordon som var tio år eller äldre.

Faktum är att genomsnittsbilen på svenska garageuppfarter och p-platser är över tio år – och enligt statistik från Statistiska centralbyrån rullar bilen bil i snitt i 17 år innan den skrotas.

För de som inte litar på statistik – kolla in videon nedan där en modern Toyota Corolla kolliderar med en äldre generation. Skillnaderna i säkerhet och vad krockvåldet åstadkommer är slående.

Andel av passagerare som omkommit i olyckor med minst en trafikdöd

Fordon byggda före 1984: 55 procent

Fordon byggda 1985-1992: 53 procent

Fordon byggda 1993-1997: 46 procent

Fordon byggda 1997-2002: 42 procent

Fordon byggda 2002-2007: 36 procent

Fordon byggda 2008-2012: 31 procent

Fordon byggda 2013-2017: 26 procent

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt