Siffrorna avslöjar: Äldre bilar är livsfarliga

2018-05-14 06:00  

En modern bil är otroligt mycket säkrare än en tioårig trotjänare. Det är kanske inte överraskande i sig – men nu har NHTSA presenterat statistik över hur stor skillnaden mellan ny och gammal.

Dagens trafik är otroligt mycket säkrare än 80-talets. Och mycket beror på att bilen har förvandlats från en plåtlåda med motor – till en rustningsklädd dator på hjul.

I USA har National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) släppt en rapport som verkligen visar skillnaden. Och det är siffror som man inte kan bortse från.

I studien ”Passanger vehicle occupant injury severety by vehicle age and model year in fatal crashes” framgår det att 55 procent av de som satt i fordon byggda före 1984 så omkom när bilen var inblandad i en dödsolycka. 2013 var den siffran nere i 26 procent.

Fler som skadas i äldre fordon

I rapporten skriver NHTSA: ”Analysen stärker tidigare forskning som kommit fram till att en högre proportion av passagerare i äldre fordon får livshotande skador”.

– Vi uppmuntrar bilköpare att välja fordon som uppfyller deras livsstil, budget och behov – med bekräftelsen att de [som köper en ny bil även] investerar i säkerhet, säger Heidi King, på NHTSA i ett pressmeddelande.

Läs mer: Studie: Rost kan ge din bil sämre krockskydd

Men även om statistiken är tagen från andra sidan Atlanten är den något att ha i åtanke även här. I Sverige finns det statistik (från åren 2009-2013) som visar att motsvarande 63 procent av alla de som omkom i personbilar färdades i fordon som var tio år eller äldre.

Faktum är att genomsnittsbilen på svenska garageuppfarter och p-platser är över tio år – och enligt statistik från Statistiska centralbyrån rullar bilen bil i snitt i 17 år innan den skrotas.

För de som inte litar på statistik – kolla in videon nedan där en modern Toyota Corolla kolliderar med en äldre generation. Skillnaderna i säkerhet och vad krockvåldet åstadkommer är slående.

Andel av passagerare som omkommit i olyckor med minst en trafikdöd

Fordon byggda före 1984: 55 procent

Fordon byggda 1985-1992: 53 procent

Fordon byggda 1993-1997: 46 procent

Fordon byggda 1997-2002: 42 procent

Fordon byggda 2002-2007: 36 procent

Fordon byggda 2008-2012: 31 procent

Fordon byggda 2013-2017: 26 procent

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt