Fordon

Nu byggs Sveriges nya forskningsfartyg

Det nya fartyget blir 69 meter långt. Foto: Skipsteknisk A/S
Det blir ett varv i norra Spanien som ska bygga SMHI:s och Sveriges Lantbruksuniversitets nya oceangående forskningsfartyg. Foto: Skipsteknisk A/S

För 400 miljoner kronor ska Sverige få ett nytt fartyg för forskning och miljöövervakning. Nu har ett fartygsvarv i Spanien fått kontrakt på att bygga fartyget.

Publicerad

(Artikeln är uppdaterad)

Det blir varvet Armon Shipyard som ska bygga Sveriges Lantbruksuniversitets nya oceangående forskningsfartyg. Varvet ligger i Vigo på spanska västkusten. Kontraktet skrevs under på torsdagen, och omfattar 38,6 miljoner euro. Svenska regeringen har i tidigare beslut avsatt 430 miljoner kronor för det nya fartyget, som ska användas av SLU och SMHI.

Det nya fartyget – som inte har fått något namn än – blir 69 meter långt. Det har ritats av norska Skipsteknisk A/S. Det ersätter Argos, som togs ur drift 2011 på grund av ålder och asbestproblem. Sedan dess har SLU och SMHI fått hyra in sig på andra nordiska forskningsfartyg.

– Det här är grunden för mycket i vår verksamhet. Vi har ett stort behov av ett fartyg för vår året runt-övervakning, säger Mattias Sköld, forskare vid institutionen för akvatiska resurser på SLU.

Läs mer:

Fartyget ska användas främst i Östersjön och på Kattegatt och Skagerrak för undersökningar av fiskebestånd och klimat- och miljöövervakning av olika slag. Det ska utrustas för att kunna bedriva fiske och avancerad marin forskning, med mätningar och provtagningar i vatten och luft och av botten.

– Vi kommer att ha många typer av nya akustiska instrument ombord, avancerade flerstråliga ekolod för att mäta fiskstim och plankton i vattenmassan. Det har vi inte haft förut, säger Mattias Sköld.

Ett krav är att fartyget ska vara "extremt tystgående" och skrovet konstruerat för att motverka att det bildas bubblor under gång.

– Den största utmaningen är att få en så låg ljudbild som möjligt ut från fartyget. Dels vill man inte skrämma fisken under provfiskena, dels inte störa ekoloden som gör mätningarna. Det gäller för varvet att från dag ett ha kontroll på vad olika komponenter strålar ut för buller, säger Anders Englund, projektledare och skeppsbyggnadskonsult.

Sjösättning är planerad till sommaren 2018, och fartyget ska tas i drift 2019. Det kommer att finnas plats för upp till ett trettiotal personer ombord, där besättningen består av mellan 8 och 15 personer, beroende på hur uppdraget ser ut.

Det nya fartyget är ett av flera nya forskningsfartyg i Sverige. I höstas invigdes R/V Electra, som ägs av Stockholms universitet.

Göteborg universitets nya fartyg R/V Skagerak byggs just nu på ett varv i Polen, och ska levereras under 2017. I december gjorde R/V Skagerak sin första provtur, se en film om den här:

Marin forskning med nytt fartyg

Utrustning ombord på det nya forskningsfartyget:

- Moderna trålar och trålbord med sensorer, för fiske på botten och i den fria vattenmassan.

- Extremt tystgående och maskinellt avskärmade elmotorer, för att inte skrämma fisk som ska undersökas, eller påverka - bullerkänsliga ekolod och andra mätinstrument.

- Utrustning med vinschar, sonder och instrument för plankton- och fisklarvsundersökningar, sedimentprovtagningar och hydrografi.

- Två sänkkölar med ett flertal avancerade ekolod och sonarer, som kan lokalisera bland annat fisk och plankton.

- Strömmätare (ADCP) som kontinuerligt mäter strömstyrka och riktning från ytan till botten, vattenintag med en "Ferrybox" som kontinuerligt mäter vattenparametrar som t.ex. temperatur och salthalt.

- Avancerat nätverk för kontinuerlig lagring av omvärldsdata från forskningsinstrument och väderstation.

- Specialdesignade laboratorier för fiskhantering, vattenanalyser och datahantering. Förberett för ytterligare utrustning, såsom fjärrstyrda undervattensfarkoster (ROV) och flyttbara containrar med speciallaboratorier.

Källa: SLU