Specialskrovet på R/V Skagerak ska motverka bubblor

r/v skagerak Foto: Illustration: Ulf Svenningson

Sverige är på väg att förnya sin flotta av forskningsfartyg. De första plåtarna har skurits ut till Göteborgs universitets nya fartyg. I Estland byggs ett åt Stockholms universitet. Ett tredje är på gång.

Bygget av Göteborgs universitets nya forskningsfartyg startade i mitten av september då de första plåtarna skars ut på varvet Nauta Shiprepair Yard i Polen.

Nästa höst ska R/V Skagerak vara klart. Det nya forskningsfartyget blir toppmodernt och ersätter det tidigare som forskare och studenter använt i 40 år.

Det blir 45 meter långt och kostar drygt 100 miljoner kronor att bygga. Det ska främst användas för forskning i vatten runt den svenska kusten. Ombord finns laboratorier för studier av bland annat havsströmmar.

En klickbar grafik finns härintill som bland annat visar att fartyget är utrustat med flera avancerade ekolod som ger detaljerad information om havsbotten och som också kan tränga ner en bit i sedimentet.

Ombord finns också avancerad utrustning för vattenprovtagning och möjligheten att skicka ner en fjärrstyrd ubåt för att till exempel ta prover. I toppen på masten finns instrument för atmosfäriska mätningar.

Ett tjugotal studenter och forskare ryms ombord tillsammans med besättningen på fem personer.

Trots att det nya fartyget är större än det gamla forskningsfartyget Skagerak drar det 40 procent mindre bränsle. En orsak är att skrovet specialutformats för att ge så liten påverkan som möjligt på instrumenten.

- Bränsleekonomin kommer på köpet, säger projektledaren Anders Backman.

Han berättar att skrovet testats i modellförsök tillsammans med instrumenten. Det man vill undvika är framför allt att det blidas bubblor runt skrovet.

- Vi har gjort extra ansträngningar för att få så gynnsam strömning som möjligt, säger Anders Beckman.

R/V Skagerak är inte det enda nya, svenska forskningsfartyget. Ny Teknik beskrev i våras tekniken ombord på Stockholms universitets nya fartyg som nu har börjat byggas på varvet Baltic Workboats i Estland.

Det är 24 meter långt och ska vara klart 2016.

I augusti lämnade SLU och SMHI in ett förslag till regeringen om att bygga en modern ersättare till deras forskningsfartyg Argos.

Fartyget beräknas kosta 430 miljoner kronor, bli 63 meter långt och ska användas ute till havs för fiske och vattenprovtagningar med laboratorier där man kan ta in fisk och andra prover direkt från havet. Fartyget ska kunna stanna ute till havs 16 dagar utan att behöva fylla på bränsle eller andra förråd.

Marie Alpman

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt