Fordon
Norrländska tågen felkonstruerade
Trots vintertester klarar Norrtågs nya tysktillverkade tåg inte klimatet i Norrland. Först nästa vinter kan alla problem vara lösta.
De nya Norrlandståg Coradia Nordic X62 som köpts in av landstingen i norr för att trafikera Botniabanan, Ådalslinjen, Mittbanan och stambanan genom övre Norrland och Malmbanan klarar inte det friska vinterklimatet.
Enligt Olle Tiderman, teknikchef på Norrtåg, som hyr tågen av landstingsägda Transitio, drabbas tågen av flera olika grupper av teknikfel. I flera fall, bedömer han, måste tågkomponenter nu konstrueras om, vilket i sin tur betyder att alla problem inte kan vara avhjälpta förrän nästa vinter.
-Det handlar om allt från lite jobbigare saker som att hjulen slits tre gånger snabbare än normalt till att ventiler i toaletterna fryser och då kan vi inte köra långa sträckor, säger han.
Coradiatågen började levereras i december 2011 och de sista levereras så sent som i december 2012. Enligt tillverkaren det franska verkstadsföretaget Alstom är de byggda för Sverige och Norden.
-Leverantören har testat tågen i köldkamrar och vindtunnlar och under två vintrar i norra Norrland enligt det testprogram som är överenskommet. Men alla brister upptäcktes inte, konstaterar Tiderman.
-Det är en helt annan sak att köra 100 mil per dag och fordon under skilda klimatförhållanden, konstaterar Olle Tiderman. Tågen körs i det fuktiga och lite varmare klimatet vid kusten för att sedan fortsätta upp i den hårda kylan i inlandet.
Tonvis med is samlas bland annat runt tågens boggier och knäcker rör och stag, nedisade bromscylindrar ger "tjuvbroms" och vatten tränger in i elsystemen på tågtaken och skapar strömlösa komponenter.
Björn Asplund, teknisk ansvarig för tågleveransen på Alstom, uppger att snöskydd nu monteras runt bromsarna, samt att en längre testperiod hade behövts, men att mer tid inte fanns då tåget skulle sättas i kommersiell trafik. Han anser också att en orsak till problemen är att bara en avisningsanläggning servar Norrlandstågen.
På Norrtåg misstänker man att hjulslitaget inte bara beror på kylan utan också att fel legering använts. Alstom ska nu orsakerna.
Men även Trafikverket, som ansvarar för banorna, har ett visst ansvar för trafikproblemen. Stora isblock föll vid två tillfällen på nyårsdagen från tunnlar och krossade tågens strömavtagare, vilket ledde till att två tåg inte kunde användas under en hel vecka, säger Olle Tiderman.