Norge först i världen med hybriddriven snabbfärja

Foto: Norled

GS Marine i norska Gursken ska bygga världens första kommersiella snabbfärja med hybriddrift. I maxhastighet ska batterierna få dieselhjälp.

Rederiet Norled har beställt en hybridfärja med plats för 86 passagerare från båttillverkare GS Marine i Gursken. Från januari 2019 ska den trafikera rutten Haugesund–Røvær på sydvästra kusten.

Rederiet har också beställt en snabbfärja med dieselmotor som är förberedd för hybriddrift för en annan rutt. Båda båtarna byggs hos GS Marine.

Den hybrida snabbfärjan är en katamaran, blir 24 meter lång och kommer kunna gå i 20 knop. Den byggs i vakuuminjicerat kolfibersandwich-material. GS Marine har gjutit kolfiber sedan 2008 och har nu 17 anställda. När byggandet påbörjas kommer företaget utöka bemanningen, både med egna anställda och inhyrda.

Fartygets design är specialutvecklad för hybriddrift. GS Marine har anlitat skeppsbyggnadsingenjör Ingebjørn Aasheim. Han har också bidragit till att utveckla en modulbaserad byggnadsmetod.

– Vi har använt över en miljon kronor för att utveckla, beräkna och modellera det nya skrovet och konstruktionen, säger Geir Flø, vd för GS Marine.

Läs mer: Självseglande och eldriven bilfärja ska utvecklas i Norge

Den nya båten har 15-20 procent lägre energibehov jämfört med tidigare design för samma hastighet. GS Marine och Norled har fått stöd och lån från Innovasjon Norge för utvecklingen.

Norska Servogear kommer förse båtarna med växlar och propellrar, samt batteripaket till den hybrida färjan. Volvo Penta Norge ska leverera en dieselmotor med katalysator som minskar kväveoxidutsläpp från 7 till 2 gram. Utsläppen är därmed i linje med Tier III-kraven.

Norleds regionchef, Bjørn Egil Søndenå, säger att den hybrida färjan ska gå på batteri i högsta möjliga mån nära land.

– Upp till en viss hastighet kommer den drivas på batteri, och när hastigheten går upp i toppfart kopplas den dieselmekaniska motorn in, berättar Søndenå.

I en rapport från Nox-fonden är det beräknat att färjesektorn i Norge under 2015 använde 86,4 miljoner liter diesel, runt 1 procent av Norges totala förbrukning av oljeprodukter. Det leder till utsläpp på 233 000 ton av koldioxid, 2,570 ton kväveoxid och 77 ton svavel. Enligt trafikoperatören Kolumbus kommer hybriddrift halvera dieselförbrukningen på rutten.

Norled har även skrivit kontrakt med Kolumbus för snabbfärjerutterna Stavanger-Byøene-Usken/Hommersåk från första januari 2019.

– Det blir de färjorna första i Norge som drivs av andragenerationens biodiesel, HVO, säger Søndenå.

Läs mer: Första frigående batteridrivna vägfärjan beställd

Norled kommer använda några av rederiets befintliga snabbfärjor för det här kontraktet.

– Det blir två av våra nya kolfiberbåtar, som byggts av Brødrene Aa. Vi har varit i kontakt med motorleverantörerna MTU och MAN och blivit försäkrade om att de kan förse oss med den biodieselkvalitet vi beskrivit i erbjudandet till Kolumbus, säger Søndenå.

Norled konstaterar att företaget redogjort för bränslets klimatpåverkan, både från produktion, transport till Norleds tankanläggningar och fram till användningen ombord på snabbfärjorna.

– Koldioxidutsläppen reduceras med 65-85 procent, och kväveoxidutsläppen reduceras med 10 procent. Dessutom ska motorerna ha katalysator för att reducera kväveoxiden så att den håller sig inom Tier III-kraven, säger Søndenå.

Artikeln publicerades först i Tekniskt Ukeblad.

Tore Stensvold / Teknisk Ukeblad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt