Fordon

Nissans bensinmotor har nått en milstolpe

Nissans bensinmotor kan köras på en mager blandning, med en mindre mängd bensin mot luft – med en högre kompression än vad som är brukligt. Foto: Nissan

Systemet e-Power ska använda en bensinmotor för att alstra el. Nu har Nissans utvecklare slagit alla på fingrarna – motorns termodynamiska verkningsgrad ligger på 50 procent.

Publicerad

En rad biltillverkare har lovat att de ska fasa ut sina förbränningsmotorer, exempelvis Volvo, Daimler och Jaguar – men även Ford på Europamarknaden. Men det gäller inte för Nissan. Den japanska tillverkaren jobbar på sitt system kallat e-Power, där en bensinmotor agerar generator och alstra el för det batteripack ombord som i sin tur driver bilens elmotorer.

Konceptet e-Power lanserades i Japan 2016 med Nissan Note – men i utvecklingsarbetet av nästa generations e-Power har bilmärket nu nått vad de kallar för en milstolpe. Bensinmotorns termodynamiska verkningsgrad ligger nämligen på 50 procent. Det innebär att hälften av bränslets kemiska energi omsätts till mekaniskt arbete. För branschens bensinmotorer ligger siffran i snitt på 40 procent. Det skriver Nissan i sitt pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här