Toyota utvecklar bränslecellsmodul som är ”plug-n-play”

2021-03-02 13:32  

Ett komplett bränslecellssystem som bara är att koppla in. Nu har Toyota lanserat en ”plug-n-play-enhet” som ska accelerera användningen av tekniken.

Japanska Toyota är en av de stora spelarna när det kommer till bränslecellsteknik. De har utvecklat tekniken länge och försöker få allt fler intresserade. Bland annat har tillverkaren gjort det fritt att använda deras vätgaspatent.

Det finns fortfarande en hel del skeptiker, men den japanska tillverkaren trugar på och ser att en av de absolut största trösklarna för tekniken är volym. Och den problematiken är tudelad. För att få volym i vätgas krävs det att industri och logistikbranschen är med, men för att bränslecellstekniken ska få fart krävs kvantitet – vilket betyder många enheter.

Läs mer: Enbart elbilar för Volvo inom nio år – dömer ut förbränningsmotorn

Därför har Toyota nu tagit och paketerat den bränslecellsstack de har utvecklat till nya Mirai som en egen enhet. Det nya är att de helt enkelt har tagit och satt stacken i ett skal och säljer det som en modul som vem som helst kan köpa. Denna kan sättas som en modul i en bil, buss, båt, lastbil eller som en stationär enhet.

Foto: Toyota

Bränslecellsmodulen erbjuds i två varianter, vertikal eller horisontell – samt i två effekter: 60- eller 80 kW.

Utöver själva bränslecellsstacken har modulen ett luft-, vätgas- och kylsystem samt en styrenhet. Den är utvecklad för att kunna arbeta i ett brett spektrum av miljöer och ska klara av både höga- och låga temperaturer samt att arbeta på hög höjd med låg syrenivå. Den ska även vara vibrationstålig.

De olika varianterna kan kombineras fritt beroende på applikation vilket innebär att det ska vara förhållandevis enkelt att anpassa för önskad uteffekt eller utrymme. Vidare har de ett brett spänningsområde, 400-750 volt, och de går att direktkopplas till befintliga elektriska instrument med motor, växelriktare med mera.

Toyota har nu börjat erbjuda modulerna, men vad priset är eller när enheten kommer att börja levereras är inte känt. Ny Teknik har sökt Toyota för en kommentar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt