Fordon

Nästa nivå av cylinderavstängning i bilmotorer lanseras

Foto: Delphi Technologies

Flera tillverkare har utvecklat motorer där vissa cylindrar kan stängas av. Nu hävdar Tula Technology att de har tagit tekniken längre än alla andra.

Publicerad

I Silicon Valley är Tula Technology tämligen ensamma om att jobba med förbränningsmotorer. Nu gör sig företaget redo för att presentera resultatet av det enda projekt som man har jobbat med under sin tioåriga historia. Dynamic Skip Fire (DSF) är ett system för att snabbt kunna stänga av och återstarta cylindrar på ett sätt som är individuellt anpassat efter den rådande körsituationen, i varje enskilt ögonblick.

Sett till vad som behövs för att ta sig från A till Ö har samtliga av dagens bilar överdimensionerade motorer. Det krävs faktiskt bara 28 hästkrafter för att hålla en 2,5 ton tung suv rullande i mer än 100 km/h på motorväg. Samtidigt vill de flesta ha rejält med kraft tillgänglig, för säkra omkörningar – och inte minst körglädje.

Det är här som Tulas DSF-mjukvara kommer in. Den känner hela tiden av hur mycket vridkraft som fordonet behöver och stänger av de cylindrar som inte behövs. Detta görs upp till 200 gånger per sekund på en åttacylindrig motor, och 100 gånger per sekund på en fyrcylindrig motor. När trafiken flyter på kan exempelvis en V8 på 6,2 liter istället bli en tvåcylindrig motor på 1,6 liter.

"Inte först med cylinderavstängning"

Tula är på intet sätt först med ett system för cylinderavstängning, men existerande teknik har begränsade mönster för vilka cylindrar som kan tas ur spel samtidigt. Exempelvis släcker Fords nya EcoBoost-motor bara en cylinder. Hondas V6:a på 3.5 liter kan gå från sex till fyra, eller tre cylindrar i en förutbestämd ordning. Det finns möjlighet att köra andra varianter, men Tula vill betona att Hondans dator inte har möjlighet att plocka cylindrar fritt efter eget tycke. Det är detta som är styrkan med DSF. Mjukvaran kan räkna ut vilka cylindrar som tillsammans ger minst oljud och vibrationer för stunden.

Vid acceleration kommer DSF i de flesta fall välja att använda alla cylindrar. Men på 110-väg, med lätt gas, kan systemet nöja sig med en enda aktiv cylinder. Och lyfter man foten från gaspedalen så släcks samtliga ned. Enligt Tula ska deras teknik kunna ge en bränslebesparing på upp till 18 procent. För V8:or ligger siffran omkring 15 procent – och 8 procent för fyrcylindriga motorer. Företaget anser dock att det inte finns någon större poäng med att montera DSF på motorer med färre än fyra cylindrar.

Den första tillverkaren som har nappat på Tulas teknik är General Motors. Deras kommande Chevrolet Silverado och GMC Sierra ska erbjudas med DSF, för fordon med konventionella bränslen. GM kommer ha möjlighet att själva göra finjusteringar av tekniken för att optimera effekten. Och fler tillverkare finns i kulisserna.

– I början av nästa årtionde förväntar vi oss många fler lanseringar. Vi jobbar med kunder i alla världens regioner, och vi tittar på V8:or, sexor och fyror, säger Tulas senior vice president of engineering John Fuerst till Popular Mechanics.