Fordon

Nästa nivå av cylinderavstängning i bilmotorer lanseras

Foto: Delphi Technologies

Flera tillverkare har utvecklat motorer där vissa cylindrar kan stängas av. Nu hävdar Tula Technology att de har tagit tekniken längre än alla andra.

Publicerad

I Silicon Valley är Tula Technology tämligen ensamma om att jobba med förbränningsmotorer. Nu gör sig företaget redo för att presentera resultatet av det enda projekt som man har jobbat med under sin tioåriga historia. Dynamic Skip Fire (DSF) är ett system för att snabbt kunna stänga av och återstarta cylindrar på ett sätt som är individuellt anpassat efter den rådande körsituationen, i varje enskilt ögonblick.

Sett till vad som behövs för att ta sig från A till Ö har samtliga av dagens bilar överdimensionerade motorer. Det krävs faktiskt bara 28 hästkrafter för att hålla en 2,5 ton tung suv rullande i mer än 100 km/h på motorväg. Samtidigt vill de flesta ha rejält med kraft tillgänglig, för säkra omkörningar – och inte minst körglädje.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här