Musks löfte: Tunneln blir klar i år

2020-01-07 12:01  

Det första spadtaget togs i november. Nu hoppas Elon Musk att The Boring Companys tunnel i Las Vegas ska vara i kommersiell drift under 2020.

Under mark kommer bilarna susa fram i hastigheter över 240 km/h. På kort tid har Elon Musk tagit sig från ax till limpa. I en tweet strax innan nyår avslöjade han att The Boring Company siktar på att ha sin första tunnel klar för kommersiell drift i år.

Det blir en loop under Las Vegas som ska ha kapacitet för att transportera minst 4 400 passagerare i timmen. Sträckningen är tänkt att binda samman de enorma mässhallar som tillhör Las Vegas Convention and Visitors Center. Det första spadtaget togs i november.  

Men det var i LA som allt började. 2017 meddelade entreprenören att han var trött på trafiken i metropolen, och hade för avsikt att lösa problemet med hjälp av tunnlar. Följande år visade The Boring Company upp en 1,8 kilometer lång testtunnel under staden – som inte var lätt att få till.

Läs mer: Pappan byggde om sonens gokart till en cybertruck

– LA är som tunnlarnas motsvarighet till Broadway. Vi har jordbävningar, och olja, gas och metan i jorden. De borrar faktiskt fortfarande efter olja i LA. Du har sandig och stenig jord. Det finns ungefär en miljon myndigheter som du måste tillfredställa. Man kan säga att om du kan gräva tunnlar här så kan du göra det var som helst, sade Elon Musk under presentationen av testtunneln.

Tanken är att man färdas i hög hastighet genom huvudartärer, och det är först vid utfarterna som hastigheten sänks. Man kan ha 10-20 gånger fler stationer än en tunnelbana.

Systemet har en enorm kapacitet.

– Du kan ha hur många tunnlar du vill. Jag är ganska säker på att alla i USA inte kommer flytta till LA, men du skulle faktiskt kunna bygga nog många tunnlar för att transportera hela USA:s befolkning i LA. Det finns ingen begränsning, säger Elon Musk. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt