Fordon

Musks Boring Company dumpar släden – satsar på ny teknik

Den byggda tunneln med en Model X som har fått stödhjul monterade för att kunna köra i hastigheter uppåt 240 kilometer per timme. Foto: Boring Company

The Boring Companys första tunnel har visats upp. Samtidigt tycks företaget ha övergivit tekniken med slädar till förmån för guidande hjul som fästs på bilen.

Publicerad

Elon Musks Boring Company började borra sin tunnel i Los Angeles i juni. För en månad sedan nådde borren fram till det som döpts till O'Leary Station. Natten mot onsdag visades den 1,8 kilometer långa tunneln upp för första gången. Deltagare fick möjlighet att provåka projektet som är tänkt att möjliggöra urbana biltransporter i hög hastighet under mark.

En ny teknisk lösning på hur bilarna ska ta sig fram i tunneln presenterades också. Illustrationer har tidigare visat en släde som bilen placeras på när den sänks ner i tunneln och transporteras genom den.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här