Fordon
Ministerns tips för julresan
Tyska skräckvädret är på väg. Ta med varma kläder, bra skor och en rejält tilltagen matsäck. I jultrafiken kan allt hända. Det är trafikminister Catharina Elmsäter-Svärds råd till julresenärerna.
I morgon torsdag är det den stora resdagen inför julen. Det hårda vintervädret skapar kaos både på vägar, på flygplatser och i järnvägstrafiken.
Aftonbladet tar till krigsrubrikerna när man rapporterar den senaste prognosen: "Det tyska skräckvädret är på väg till Sverige".
- Om det blir så som man misstänker den här julhelgen blir den extrem vad det gäller snö och väder, säger Catharina Elmsäter-Svärd, ansvarig minister för vägar och järnvägar, till nyhetsbyrån TT.
Hon uppmanar alla resenärer att tänka över om de verkligen måste resa.
Om frågan besvaras med ja, manar hon alla att vara förberedda med kläder, skor och matsäck.
Ny Teknik hjälper henne att konkretisera tipsen om hur man ska klara kylan om det skulle bli problem under resan.
1. Flera lager kläder.
1 a) Innerskiktet ska ge komfort. Naturmaterial är bra, om det blir kallt i kupén. Bomull bör man undvika helt, det klibbar på huden och kyler om det blir blött medan du väntar på ersättningsbussen.
1 b) Mellanskiktet ger värmeisolering. Syntet eller naturmaterial fungerar, en fleecetröja är ett bra alternativ.
1 c) Ytterskiktet ska skydda mot regn/snö, kyla och vind på perrongen. Jackan ska vara lång och kunna snöras nedtill. En rejäl krage skyddar halsen. Ytterplaggen ska kunna stängas till vid hals, ärm och underben.
2. Varma händer, fötter och huvud.
2 a) Tumvantar med foder och yllestrumpor, gärna två par där den inre fångar upp fukten.
2 b) Rymliga skor.
2 c) En bra mössa är viktig.
3. Matsäck. Ta med en termos med blåbärssoppa och några mackor – i en krissituation tar SJs förråd snabbt slut.
Råd från Konsumentverket om flygresan skulle krångla
"Om din flygning ställs in eller är kraftigt försenad har du alltid rätt till service från flygbolaget, vilket innebär måltider och förfriskningar, hotellrum när det är nödvändigt och transport mellan flygplatsen och inkvarteringsorten. Du ska också erbjudas möjligheten att ringa två telefonsamtal, skicka två fax eller två e-postmeddelanden."
"Rätten till service gäller oavsett av vilken orsak flygningen ställdes in eller blev försenad. Om du inte erbjuds service av bolaget och själv måste betala för detta är det mycket viktigt att du sparar alla kvitton."
"Kom ihåg att du har ett ansvar att försöka begränsa din ekonomiska skada. Ställ sedan dina anspråk om ersättning i första hand direkt till flygbolaget."
"Vi rekommenderar att du gör det skriftligen och sparar en kopia på ersättningsanspråket."
Lösning på tågeländet
Problemen med tågtrafiken kommer att lösas på lång sikt med
investeringar i nya spår och upprustning av gamla, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Regeringens tolvårsplan för järnvägarna kostar 130 miljarder
kronor, hälften till underhåll och hälften till nya investeringar.
Men på kort sikt handlar det om att hitta affärsmässiga metoder
att komma ur det kaos som i dag finns, säger hon.
I vinter är det kört, men detta kan lösas till nästa vinter:
1. Uppemot
40 olika tågoperatörer som alla vill köra på attraktiva tider. I dag är
banavgiften densamma för att köra tåg under trängseltider genom storstäderna
som det är att köra under lågtrafik på landet. Med differentierade banavgifter
kan man sprida ut trafiken och slippa trafikpropparna.
2. Tågoperatörer
som kör med dåligt underhållna tåg och vagnar har i dag inget ansvar för om man
orsakar stopp i trafiken genom att ett tåg gått sönder. Med en ”tågförsäkring” kan
trafiken bli bättre.
3. Informationskaoset
gäller inte bara information till resenärerna om inställda, försenade ett
trasiga tåg utan också en otydlig ansvarsfördelning mellan Trafikverket och tågoperatörerna
och mellan tågföraren och trafikövervakaren.