Fordon

Miljardlöner till underleverantörernas chefer

Vill du bli rik på bilar? Se till att bli chef för en stor underleverantör. Tim Manganello, big boss för BorgWarner som bland annat tillverkar växellådor, tjänade förra året 82 miljoner kronor. Ett lyft med 50 procent jämför med 2008.

Publicerad

Det går bra för bilindustrins chefer. Förra året steg lönerna för flertalet amerikanska toppchefer.  Det visar en sammanställning över de 40 bäst betalada cheferna, gjord av Automotive News. Men riktigt rik blir man bara som chef för en underleverantör.


Den högst betalda bilchefen, Alan Mulally som är vd för Ford, fick nöja sig med 24 miljoner i lön och övriga ersättningar. Framför sig i löneligan har han 17 andra toppchefer – samtliga från underleverantörer.


Efter ettan, Tim Manganello, kommer cheferna för Cummins, Lear, Eaton, TRW Automotive, AutoNation, Illiois Tool Works och fler andra.
Till och med Fords styrelseordförande Bill Ford harvar i låglöneträsket med 12,5 miljoner kronor i ersättning. Högsta chefen för världens största biltillverkare Toyota ligger i botten av samma division med 8 miljoner i årslön. Ett 30-tal av cheferna för underleverantörer som han köper av tjänar mer.


Underleverantörerna är också måna om att cheferna ska få en angenäm pensionärstillvaro. John Plant, 57 år och chef för TRW Automotive behöver inte bekymra sig om höga greenfee-avgifter. Företaget har satt undan 280 miljoner kronor till hans pension.