Elbilar

Sony avslöjar mer detaljer om oväntade elbilssatsningen

Sony har experimenterat för att se hur långt man kan driva Vision-S sensorkapacitet. Foto: Sony
Sony har testat Vision-S i Österrike. Foto: Sony

Elektronikjätten sa att det inte fanns några planer på att släppa elbilen, men ett år senare verkar Sony arbeta intensivt med Vision-S – och hälla in stora resurser i projektet.

Publicerad

Att Sony presenterade prototypen till en elbil var en av de stora nyheterna under fjolårets CES. I januari 2020 sade Sony att man inte hade för avsikt att masstillverka bilen. Men ett år senare verkar det pågå ett frenetiskt arbete för att få fram en produktionsduglig version av "Vision-S".

Under CES bekräftade Sony att man nu har avslutat sina inledande tester i Österrike, på bana såväl som allmän väg, och företaget har släppt ett antal videos som visar hur arbetet fortskrider. Där berättar Sony bland annat att man ska öka antalet sensorer från 33 till 40.

Ingenjörerna har experimenterat för att se hur långt man kan driva bilens sensorkapacitet, och man har skapat ett system som så långt det är möjligt kan verifiera fordonets säkerhetsdetaljer. Stort fokus har också lagts på att skapa en avkopplande miljö inne i kupén, och föga överraskande siktar elektronikjätten på att lägga in mer underhållning för de åkande.

Magna Steyr med i bilden

Det står också klart att Sony har tagit ombord en hel del externa företag för att fylla i sina egna luckor kring fordonsutveckling – bland annat den österrikiska biltillverkaren Magna Steyr och mjukvaruutvecklarna Aimotive, som arbetar med autonoma fordon.

– Här på Aimotive fokuserar vi främst på kamerabaserade och automatiserade funktioner, primärt i kombination med radar. I det här projektet får vi möjlighet att använda marknadens bästa kamera från Sony för att göra våra lösningar ännu mer tillgängliga, säger Gábor Pongràcz, teknikutvecklare på Aimotive.

3d-kamera i kupén

3d-kameran i kupén ska kunna tolka förarens tillstånd och koncentrationsförmåga genom att läsa av ansikte och kroppsrörelser. I videon utlovas också ett gränssnitt mellan människa och maskin som är unikt inom mobilitetsfältet. Enligt Carscoops har den centralt placerade infotainmentskärmen ersatt de traditionella menyerna och deras undermenyer med vad som mer liknar appar.

Den prestanda som tidigare har uppgetts är att den fyrhjulsdrivna bilen får två elmotorer på respektive 200 kilowatt, som ska leverera 0-100 på 4,8 sekunder och en maxhastighet på 240 km/h.