Fordon

Mercedes-Benz köper det nya fossilfria stålet av SSAB

Fossilfria stålplåtar. Foto: Linda Nohrstedt
Fossilfria stålplåtar. Foto: Linda Nohrstedt
Fossilfritt stål. Foto: SSAB
Fossilfritt stål. Foto: SSAB
Valsverket i Oxelösund. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Valsverket i Oxelösund. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Järnsvamp producerad i Hybrits pilotanläggning i Luleå. Foto: Linda Nohrstedt
Järnsvamp producerad i Hybrits pilotanläggning i Luleå. Foto: Linda Nohrstedt
Johnny Sjöström. Foto: Linda Nohrstedt
Johnny Sjöström. Foto: Linda Nohrstedt

Den tyska biljätten Mercedes-Benz ska använda fossilfritt stål från SSAB för att ta fram prototypdelar till fordon. Delar till karosser ska tillverkas nästa år.

Publicerad

De första fossilfria stålplåtarna från Hybrit-projektet rullades nyligen ut från SSAB:s valsverk i Oxelösund. Det var ett viktigt delmål för bolagen bakom projektet, SSAB, LKAB och Vattenfall, som satsar på att utveckla en värdekedja för fossilfri ståltillverkning.

De allra första stålplåtarna gick till Volvo Group, och även Volvo Cars har tingat tidiga leveranser. Nu meddelar SSAB att bolaget även har ingått ett partnerskap med Mercedes-Benz för att introducera fossilfritt stål i fordonstillverkningen så fort som möjligt.

Mercedes-Benz planerar att tillverka de första prototypdelarna för karosser redan till nästa år. Bolagets målsättning är att den nya personbilsflottan senast 2039 ska vara koldioxidneutral längs hela värdekedjan.

Valsverket i Oxelösund. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Valsverket i Oxelösund. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Hybrit-projektet innebär att järnmalm reduceras med enbart vätgas. Det innebär att koldioxidbovarna kol och koks försvinner från reduktionsprocessen.

Metoden har utvärderats i en pilotanläggning i Luleå, som i våras genomförde sin första vätgasreduktion med lyckat resultat.

I augusti visade sedan SSAB de första stålplåtarna som hade tillverkats från vätgasreducerat järn på valsverket i Oxelösund.

SSAB:s målsättning är att förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala år 2026. Stålverket i Oxelösund ska ställas om så att tillverkningen sker med ljusbågsugn i stället för med masugn.

”Kunder ringer oss dagligen”

Hybritbolagen bedömer att det fossilfria stålet kommer att bli ungefär 20-30 procent dyrare än vanligt stål. De hoppas att kunderna ska vara villiga att betala lite mer för stål som är mer klimatvänligt.

Men myndigheten Tillväxtanalys kom i en rapport 2019 fram till att efterfrågan på klimatvänligt stål var låg hos privatpersoner.

– Våra analyser visar att privatpersoner i Sverige precis som i USA, Storbritannien, Tyskland, Japan och Indien saknar intresse av att köpa bilar tillverkade av material med låga växthusgasutsläpp, sa Tobias Persson, analytiker på Tillväxtanalys, till Ny Teknik då.

Johnny Sjöström. Foto: Linda Nohrstedt
Johnny Sjöström. Foto: Linda Nohrstedt

Nu när storskalig tillverkning rycker allt närmare vittnar dock Hybritbolagen om stort intresse för det nya stålet. Divisionschef Johnny Sjöström på SSAB har berättat att bolaget blir hett uppvaktat av presumtiva kunder.

– Kunder ringer oss dagligen. Apple till exempel är intresserade, det är bara ett exempel, sedan finns H&M också. 20 procent dyrare stål kommer inte att vara något problem, sa han när de första fossilfria stålplåtarna visades upp i Oxelösund i augusti.