Fordon

Mer än dubbelt så långt med nya Reva L-ion

Reva City Car. Foto: Reva Norge

Den indiska elbilstillverkaren Reva har utvecklat ett litium-jon-batteri som ökar den lilla batteribilens räckvidd från 5 till 12 mil på en laddning. Och den går mycket snabbare att ladda.

Publicerad

Den nya bilen, Reva L-ion EV, är på väg ut till de åtta europeiska länder där Reva säljs - Belgien, Cypern, Frankrike, Grekland, Irland, Norge, Spanien och Storbritannien.

Redan i februari är de första leveranserna aviserade, enligt den brittiska Reva-ägarsajtenG-wiz owners club. Bilen går under namnet G-wiz i Storbritannien och på Irland.

I Norge, där det i dag rullar 160 Reva City Car, väntas de första Reva L-ion EV dyka upp i maj, enligt importören Reva Norge.

- Vi jobbar på att kunna sälja bilen för under 160.000 norska kronor, säger marknadschefen Björnar Teig till Teknisk Ugeblad.

140 kilo lättare med litium-jon
I dag kostar en vanlig Reva med blybatteri som lägst 115.000 norska kronor. Den drivs av en 13 kW elmotor som får sin kraft från åtta stycken 6V blybatterier.

Förutom att den nya Reva L-ion kan rulla mer än dubbelt så långt på en batteriladdning minskar vikten på batterierna hälften - från 270 kilo med blybatterier till 140 kilo med litium-jon-batterier. Själva bilen väger 400 kilo.

Samtidigt förkortas laddningstiden från åtta timmar till sex timmar. En snabbladdning av de nya litium-jon-batterierna tar bara en timme och laddar batteriet upp till 90 procents kapacitat.

I trettondagshelgen arrangerade Reva ett stort elbilsjippo "Electric Cars Tour India" med den nya Reva L-ion.Se en videosnutt från Reuters här.

Elbilstillverkarna står i kö för litium-jon
Alla elbilstillverkare räknar med att gå över från blybatterier till litium-jon-batterier, frågan är bara när det är möjligt.

Reva,som tillverkar cirka 6.000 bilar om året i sin fabrik i Bangalore i Indien, är världens största elbilstillverkare och det är därför inte konstigt att Reva blir först ut med ett litium-jon-batteri utvecklat för elbilar.

JapanskaMitsubishi har sagt att man kommer med litium-jon-batteri i sinkommande elbil i-MiEV till sommaren.

Den krisdrabbade norska elbilstillverkarenThinksförre vd sade till Ny Teknik i höstas att man under 2009 kommer med lithium-jon-batterier.

Think använder i dag det schweiziska Zebra-batteriet - ett "koksaltsbatteri" uppbyggt på natrium och nickelklorid. (Läs här om räddningsaktionen för Think).

Det norska elbilsföretagetBuddy, som gör små elbilar klassade som motorcyklar, har redan sju Buddybilar med litium-jon-batterier rullande på de norska vägarna.

- Vi har målet att ha litium-jon-batterier i alla våra bilar under 2009, men allra senast under 2010, säger Sjur Stampe, försäljningsdirektör på Elbil Norge, till den norska tidningen VG.