Fordon

Marina tekniken ska flyga effektivare än rotorblad

Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech
Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech
Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech
Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech

Österrikarnas vtol-farkost använder inte rotorblad för att hålla sig i luften. De har ersatts av Voith-Schneider-aggregat, som vanligtvis driver fartyg.

Publicerad

Det finns ett otal vtol-farkoster (vertical take-off and landing) som gör anspråk på att bli ledande bland framtidens drönartaxifarkoster, och även om designen varierar förlitar sig alla på traditionella rotorer. Österrikiska Cyclotech har dock valt ett helt eget spår för sin batteridrivna plattform.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här