Fordon

Maglevtåget ska frakta containrar

Enligt Max Bögl ska deras system TSB-Cargo kunna halvera kostnaden och utsläppen jämfört med lastbilstransporter. Foto: TSB
Ett kinesiskt maglevtåg, avsett för passagerartransport. Foto: Max Bögl

Hamburgs hamn får nu en testbana för maglevtåget avsett för gods. Det kan ta 180 containrar, i 150 km/h. 

Publicerad

I kinesiska Chengdu har man byggt en 3,5 km lång demonstrationsbana för tyska Max Bögls maglevtåg, och där slog den andra generationen av deras Transport System Bögl (TSB) hastighetsrekord i början av året. 169 km/h låter kanske klent men det imponerar i segmentet maglevtåg för medium- till låg hastighet.

Sedan 2010 har bolaget utvecklat TSB-Cargo, som är en version av Bögl-systemet avsedd för godstransporter – och det är tänkt att serva Hamburg. I maj inleddes byggandet av en 120 meter lång demonstrationsbana i stadens hamn. Det rapporterar Magnetbahn.

Där ska man visa upp hur det helautomatiserade systemet fungerar, bland annat hur containrar överförs från TSB Cargo till andra transportmedel. Systemet kan transportera upp till 180 containrar i en maxhastighet om 150 km/h.

Enligt tillverkaren kan TSB-Cargo halvera både kostnaden och utsläppen jämfört med en lastbilstransport.