Fordon

Maglevtåget ska frakta containrar

Enligt Max Bögl ska deras system TSB-Cargo kunna halvera kostnaden och utsläppen jämfört med lastbilstransporter. Foto: TSB
Ett kinesiskt maglevtåg, avsett för passagerartransport. Foto: Max Bögl

Hamburgs hamn får nu en testbana för maglevtåget avsett för gods. Det kan ta 180 containrar, i 150 km/h. 

Publicerad

I kinesiska Chengdu har man byggt en 3,5 km lång demonstrationsbana för tyska Max Bögls maglevtåg, och där slog den andra generationen av deras Transport System Bögl (TSB) hastighetsrekord i början av året. 169 km/h låter kanske klent men det imponerar i segmentet maglevtåg för medium- till låg hastighet.

Sedan 2010 har bolaget utvecklat TSB-Cargo, som är en version av Bögl-systemet avsedd för godstransporter – och det är tänkt att serva Hamburg. I maj inleddes byggandet av en 120 meter lång demonstrationsbana i stadens hamn. Det rapporterar Magnetbahn.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här