Maglevtåget ska frakta containrar

2021-08-10 11:00  

Hamburgs hamn får nu en testbana för maglevtåget avsett för gods. Det kan ta 180 containrar, i 150 km/h. 

I kinesiska Chengdu har man byggt en 3,5 km lång demonstrationsbana för tyska Max Bögls maglevtåg, och där slog den andra generationen av deras Transport System Bögl (TSB) hastighetsrekord i början av året. 169 km/h låter kanske klent men det imponerar i segmentet maglevtåg för medium- till låg hastighet.

Sedan 2010 har bolaget utvecklat TSB-Cargo, som är en version av Bögl-systemet avsedd för godstransporter – och det är tänkt att serva Hamburg. I maj inleddes byggandet av en 120 meter lång demonstrationsbana i stadens hamn. Det rapporterar Magnetbahn.

Läs mer: Därför dog idén om maglevtåg under vatten från Kina till USA

Där ska man visa upp hur det helautomatiserade systemet fungerar, bland annat hur containrar överförs från TSB Cargo till andra transportmedel. Systemet kan transportera upp till 180 containrar i en maxhastighet om 150 km/h.

Enligt tillverkaren kan TSB-Cargo halvera både kostnaden och utsläppen jämfört med en lastbilstransport.

John Edgren

Mer om: Maglev

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt