Fordon
Därför dog idén om maglevtåg under vatten från Kina till USA
Tunneln under Berings sund skulle behöva vara cirka 20 mil lång. (Montage) Foto: Nasa och TT
Kina ville köra höghastighetståg genom Alaska och Kanada. Den tänkta linjen till USA skulle bli 13 000 kilometer lång. Kritiker har dock stoppat projektet.
Under många år har Kina närt tankar om att koppla ihop sin höghastighetsjärnväg med Nordamerika. Planerna har cirkulerat i lokala medier sedan 2014. Tanken var att sträckningen ska gå från Kina och upp längs med Sibiriens kust – in i östra Ryssland för att sedan korsa Berings sund under vattenytan.
Därefter skulle höghastighetståget färdas söderut genom Alaska följt av Yukon och British Columbia i Kanada, för att nå USA:s övriga delstater. Kina har har snabbt byggt ut infrastrukturen för höghastighetståg, och nätet täcker i dag 37 900 kilometer. Att dra det vidare hela vägen till USA skulle kräva en 13 000 kilometer lång bana. Vad har då hänt sedan 2014?
Nu rapporterar Interesting Engineering att den tänkta kostnaden för projektet som döptes till “the China-Russia-Canada-America line” har väckt kritik. De hänvisar till en artikel i South China Morning Post. För prislappen förväntades landa på 1 661 miljarder kronor. Kritikerna konstaterar att det redan finns en infrastruktur i form av båttransporter som är mycket mer prisvärd.
Bara tunneln under Berings sund, i ett geologiskt aktivt område, skulle ha krävt en god del av kakan – och just den delen av bygget har ifrågasatts. Även om sundets smalaste passage är hälften så lång beräknades tunneln behöva vara omkring 20 mil lång. Det fyra gånger längre än tunneln under Engelska kanalen, och bygget skulle bjuda på långt större utmaningar än Kanaltunneln.
IFL Science rapporterar dock att kinesiska ingenjörer 2014 ansåg att tunneln var genomförbar med den teknik som fanns då. Och 2018 gav Kina grönt ljus för en 77 kilometer lång tunnel från Ningbo till Zhoushan, där maglevtåg kommer att köra 16,2 kilometer under vattnet.