Fordon

Lufthybriden behöver ingen växellåda

Lufthybridmotorn

Fria ventiler i bilmotorn kan göra växellådan överflödig. Istället används ventilstyrningen som en virtuell, treväxlad växellåda. I höga farter körs motorn i fyrtakt, vid lägre farter i tvåtakt. Vid start används uppfinnaren Mats Hedmans egen tvåtaktcykel, som ger enormt vridmoment.

Publicerad

För en vecka sedan skrev Ny Teknik om den svenska lufthybriden, som tack vare sina fritt styrda ventiler är lika bränslesnål som en elhybrid fast billigare. Hybridmotorn fick stor uppmärksamhet och många kommentarer på Ny Tekniks webbplats.

Nu visar uppfinnaren bakom lufthybriden hur hans fria ventiler kan ersätta växellådan i en vanlig bil. Ventilerna kan styras så att motorn får en virtuell, trestegs automatväxel:

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här