Lista: Bilindustrins fem stora fiaskon under 2010-talet

2019-12-25 07:13  

Missöden, ogenomtänkta lanseringar och stora floppar. Här har Ny Teknik samlat ett gäng händelser från 10-talet som biltillverkarna gärna glömmer.

Huvudnumret drog igång, då spårade det ur för Volvo. Foto: Skärmdump Youtube/TV4 Göteborg
 

6 maj 2010: När dålig spänning gav fläckade Volvos rykte

Det var en soldränkt majdag 2010. Volvo hade samlat världspressen för att imponera genom att visa upp den senaste tekniken i paradgrenen säkerhet. Och det började helt enligt plan, men spårade ut rejält när huvudnumret drog igång.

Huvudperson för dagen var den då nya S60 som debuterade med autobromsteknik. Den skulle klara av att undvika krockar, och spänningen var enorm när den bronsfärgade Volvon rullade mot ett stillastående lastbilssläp.

Men istället för att bromsa själv drämde ekipaget rakt in i släpet, och Volvos säkerhetsrykte fick sig en törn.

Mercedes skämtar om revolution. Foto: Skärmdump Youtube
 

13 januari 2012: Mercedes visar bredden i tysk humor

Det finns många skämt om tyskarnas brist på humor. Monty Python-gänget var några som drev mycket med detta på sin tid. Men genom åren har man blivit påmind om att skämt kan ta emot på olika sätt beroende på var i världen du befinner dig.

Skådeplatsen är den amerikanska teknikmässan CES, året är 2012 och Mercedes högste höns, Dieter Zetche ska presentera märkets satsning på bildelning.

Läs mer: Brittiska Formel 1-satsningen blev ett kraftfullt fiasko

Så, hur gör man det? Jo, genom att försöka skämta om revolution. För bakom Mercedeschefen under presentationen visades den kända bilden på Che Guevara i basker upp. Men istället för att ha kommuniststjärnan var det en Mercedesstjärna i huvudbonaden.

Bilden visades samtidigt som Zetche utropade: En del skulle kalla detta (bildelning, reds anm.) för kommunism. Men om det här är en revolution, i så fall ”Viva la revolution!”.

Tilltaget väckte en hel del ilska, inte minst bland exilkubaner och lyxbilstillverkaren fick gå ut och be om ursäkt.

Alfahanar, kjollängd och vandrande händer tog plats i Fiats manual. Foto: Facebook/Ni udda Menos
 

6 juni 2016: Sexistisk Fiat-manual skapar ramaskri

Bilbranschen har många gånger genom tiderna kallats för misogyn och uppvisat häpnadsväckande brist på att inte hänga med i tiden. En sådan historia står Fiat för.

I en Fiat-manual på den argentinska marknaden beskrivs män som alfahanar och kvinnor som "co-piloter". Men det slutar inte där. Manualen uppmanar förare att bete sig som gentlemen när man kör sin fru, flickvän eller älskarinna. Vidare stod det att "co-piloten" (alltså ovan nämnda kvinna) skulle ha läckra ben. Sedan följer flera sexistiska säkerhetsråd. Exempel på det rör kvinnors kläder, Om en kvinnas kjol är kort rekommenderar vi att hon färdas i baksätet. Om kjolen inte är särskilt kort, men du tenderar att ha en vandrande hand, är det också bäst om hon färdas bak.

Manualen gav upphov till ett ramaskri bland kvinnorättskämpar, och det tog inte lång tid för Fiat att be om ursäkt.

Foto: Volkswagen
 

22 januari 2018: VW testar dieselångor på instängda apor

Den så kallade Dieselgate är en av bilbranschens absolut största skandaler. Och efterdyningarna sedan avslöjandet hösten 2015 har fortfarande inte ebbat ut än.

Det hela började med att amerikanska EPA avslöjat att Gröna Volkswagen, som övertygat bilägare om att dess dieselbilar var rena, hade fuskat och inte lite heller.

Läs mer: Åtal mot Volkswagens ledning efter ”dieselgate”

Skandalen var nyhetsstoff i månader, men när det lugnat ner sig och VW slagit in på elektrifieringsspåret kom nästa smutsiga överraskning. I januari 2018 framkom det att Volkswagen i maj 2015 stängt in apor i ett rum med en bil som stod på tomgång detta för att bevisa att dieselavgaser inte skadar primater.

Återigen vart VW i skammens strålkastarljus, och i ett uttalande sa företaget att det handlade om en liten interngrupp som av "misstag" hade utfört tester som inte reflekterar Volkswagen etik. Ur vetenskaplig synpunkt var testerna värdelösa. Vad som hände med aporna förtäljer inte historien.

Rutan sprack när Tesla skulle visa hur tålig den var. Foto: Skärmdump Youtube
 

21 november 2019: Musk krossar okrossbar ruta på Cybertruck

Teslas premiärvisning av sin Cybertruck måste nog vara en av millenniets hittills mest uppseendeväckande. Inte nog med att designen på modellen är polariserande. Det är nog den enda där man dels fatalt har misslyckats med att visa en unik finess, inte bara en gång utan två.

Detta ackompanjerat av högste chefens uttryck ”oh my f***ing god”.

Fiaskot bestod i att chefsdesignern skulle visa hur mycket bilen tålde. För att åskådliggöra detta så kastades en stålkula mot främre sidorutan som sprack. Pinsamt. För att visa poängen återupprepades försöket mot bakre sidorutan som också sprack.

Dagen efter föll Teslas aktie med sex procent.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt