Brittiska Formel 1-satsningen blev ett kraftfullt fiasko

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Niklas Dahlin

GRAFIK. Se Formel 1-racern med världens minsta V16-motor och 460 hästkrafter.

BRM V16 Type 15 MkI som lanserades 1950 var spektakulärt kraftfull, men ett misslyckande. British Racing Motors samlade krafter från hela den brittiska bilindustrin för att bygga sin Formel 1-utmanare. Resultatet var förvirring och konstruktörer som drog åt olika håll.

De skapade den minsta V16-motorn i världen, med en kompressor från Rolls-Royce. Resultatet blev 460 hästkrafter – där nästan allt kom på en gång vid högt varvtal. 1950 års däck och chassikonstruktioner klarade inte den våldsamma kraften.

Resultatet var okontrollerade sladdar och förstörda bakdäck. Den överstyrde i snäva kurvor och understyrde om man slog av på gasen. Den var känslig som ett ägg i en torktumlare. Efter fyra Grand Prix-tävlingar vägrade Formel 1-legendaren Stirling Moss att köra bilen igen.

Här kan du höra motorn i ett Youtube-klipp. Dra upp volymen!

Det här är grafikuppslag från tidingen Teknikhistoria nummer 6, 2018 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt