Fordon

Leverantören avslöjar: Uber använde inte Volvos säkerhetssystem

Polisens film (bilden till vänster) visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Till höger: Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona.

Volvos eget säkerhetssystem var inaktiverat i Uber-bilen som körde på och dödade en kvinna i amerikanska Tempe. Det säger systemleverantören Aptiv.

Publicerad

I en standard Volvo XC90 ingår bland annat kamera och radar för att undvika kollisioner, ett system levererat av företaget Aptiv. Det var denna bilmodell som var inblandad i Uber-dödsolyckan i amerikanska Tempe tidigare i mars, men Aptiv säger nu till Bloomberg att Volvos säkerhetssystem inte hade något att göra med olyckan.

Volvos eget säkerhetssystem ska ha varit inaktiverat. I stället använde Ubers testbil sitt eget system för självkörande bilar, säger Aptiv.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här