Låt inte Saab dö...

2009-12-21 12:59  

Saabentusiasterna bloggar för fullt på "sin" sajt Saabsunited.com. Och bloggredaktören Steve Wade har lagt ut en fotogalleri med 36 sköna bilder på Saab genom historien.

- Hur många biltillverkare finns det egentligen som kan ställa upp med en så tidlös design under så lång tid som Saab gör i det här montaget, frågar sig James Bibb i en en av kommentarerna till Steve Wades fotomontage.

Han skriver att känner sorg för att Saab har hamnat i det läge som man är nu och att han hoppas att alla ser vilket värde som bildmontaget representerar.

- Vissa saker måste få leva vidare efter som de är oersättliga, skriver James Bibb.

Och signaturen Highway Star skriver att han upplever att Saab är mer än bara bilarna.

- Saab är en förlängning av de personligheter som lade in tankar och karaktär i designen. När jag sätter mig bakom ratten på min egen Saab tänker jag på de tusentals Saabanställda som gjorde min bil möjligt, skriver Highway Star.

Och han slutar sitt inlägg med orden:

- Jag hoppas att ”the fine folks in Trollhattan” även i morgon kan gå till sitt arbete och bygga några ny 9-5 och ha en strålande framtid.

Se den fantastiska bildkavalkaden här.

Läs om Saabs designer Sixten Sason här.

Läs Saabs historia på Wikipedia här.

Saab-uppfinningar

Saab har tagit fram flera egna eller vidareutvecklade innovationer.

1958: Standardmonterade säkerhetsbälten.

1969: Halvljusautomatik

1971: Kraftabsorberande, självreparerande stötfångare.

1971: Strålkastartorkare och spolare.

1971: Eluppvärmda framstolar.

1972: Sidokrockskydd med skyddsbalkar i dörrarna.

1976: SAAB Turbo

1978: 1978 Deformerbar rattstång.

1978: Elektrostatiskt kupéluftfilter som filtrerade bort alla partiklar ner till 0,0004mm.

1980: Automatic Performance Control (APC).

1981: Backspeglar med vidvinkelglas.

1982: Asbestfria bromsbelägg.

1991: Freonfri luftkonditionering/klimatanläggning.

1996: Saab Active Head Restraint (SAHR), Först i världen med aktiva nackskydd för att förhindra pisksnärtskador vid krock.

1997: Ventilerade säten.

2000: Saab Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression.

Källa: Wikipedia

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt