Fordon
Laddhybrid med diesel drar tyngsta lasset
Från att tidigare ha legat efter i utvecklingen av bränslesnåla bilar tar Volvo ett jättekliv med lanseringen av en laddhybrid med dieselmotor inom tre år.
Det rör sig inte om någon futuristisk framtidsbil, utan en större familjebil som kan bli poppis som tjänstebil.
Förbrukningen vid blandad körning beräknas till 1,9 liter per 100 kilometer (49 g CO²/km). Vid kortare sträckor släpper bilen inte ut någon koldioxid, förutsatt att man tankar grön el. På långfärder blir utsläppen en bra bit över 100 gram, eftersom bilen då huvudsakligen går på dieselolja.
För att finslipa tekniken har Volvo byggt om några bilar av modellen V70 för hybriddrift. De ska köras i vanlig trafik så att man får erfarenhet av både teknik och kringutrustning inför serietillverkningen. Vilken bilmodell som blir först med laddhybridteknik vill Volvo inte avslöja. Det blir inte V70, men en bil i den större klassen, kanske en kommande XC80.
Under huven sitter en femcylindrig dieselmotor, medan elmotorn driver bakhjulen. Volvo valde nyligen att samarbeta med österrikiska Magna Steyr i konstruktionen av bakaxeln med integrerad elmotor.
Tillsammans ger de ett fyrhjulsdrivet kraftpaket på 275 hästkrafter.
I takt med att tekniken blir billigare ska den anpassas till alla Volvos bilmodeller.
Laddhybriderna blir på så vis ett av de främsta sätten för Volvo att sänka koldioxidutsläppen.