Fordon
Krocktest ska ge säkrare snabbtåg
Deformationszoner i vagnsändarna och en skyddande ram kring passagerarna ska göra även lättbyggda snabbtåg säkrare.
Det är forskare vid tyska rymdforskningsinstitutet DLR som genomför krocktester på järnväg för att ta reda på hur även lättbyggda framtida snabbtåg ska kunna skydda passagerarna vid en eventuell kollision.
Flera tågolyckor på senare tid har visat att motorvagnståg vid kollisioner orsakar många dödsfall och skadade.
DLR-forskarna arbetar efter principen att inrätta deformationszoner kring dörrpartierna i vagnsändarna och skapa en stabil ram runt den del av vagnen där passagerarna sitter.
För att studera effekterna av sådana deformationszoner har man byggt om två ombyggda 80-tons tankvagnar som fick kollidera i hastigheten 18,5 km/h.
De krockupptagande elementen bestod av rör i vagnarnas längsriktning, vars uppgift var att deformeras och ta upp rörelseenergin, men låta passagerarutrymmet förbli intakt. Forskarna använde höghållfasta stål vid bygget för att kunna kombinera egenskaperna styrka och elasticitet.
Krocktester visar att strukturen fungerar och att energin vid kollisionen tas upp av krockzonen.
Forskarna använder data från testerna i simuleringar av hur framtida snabbtåg i projektet NGT, nästa generation tåg, ska konstrueras. Då ska krockzoner införas inte bara i mellanvagnarnas dörrpartier utan även i ändarna av tågen.
DLR demonstrerar resultaten vid transportmässan Innotrans i Berlin i slutet av september.