Fordon
Krocktest avslöjar dålig säkerhet i pickup
Att färdas i en stor pickup-truck ger en känsla av säkerhet på vägen. Men känslan är bedräglig visar en ny krocktest.
Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety IIHS har krocktestat ett antal av de populära smålastbilar som är storsäljare i USA.
Man använde testmetoden ”liten överlappning”, d v s vid frontalkrocken stötte endast en mindre del av fronten emot hindret. Det motsvarar en krock med ett träd eller en bil som just kommit över på fel sida av vägen.
IIHS valde två olika typer av pickup-bilar, de som kallas crew cab och de som kallas extended cab. Den första typen har fyra stora dörrar och två rymliga sätesrader. Den andra typen har två stora framdörrar och två mindre bakdörrar och en trängre bakre sätesrad. Men båda modelltyperna rymmer gott om passagerare.
Testet visade att endast en bil, Fords nya modell F-150 i aluminium, gav ett bra skydd. Riktigt illa gick det för provdockorna i Ram 1500-bilarna från Fiat Chrysler.
IIHS riktar kritik mot de svaga strukturerna nertill, vilket gör att främst förarna i ett flertal av bilarna inte kan ta sig ur bilvraken efter en krock utan att skäras loss. Däremot är den övre strukturen betydligt mer hållbar och skyddar därför huvud och bröstkorg. Bärigheten på taken har också på senare år blivit bättre så att de åkande inte skadas om bilen slår runt.
Enligt IIHS är åkande i pickup-lastbilar sämst på att använda bilbälten i USA. En några år gammal undersökning visar att endast 77 procent spände fast sig vid färd, jämfört med 88 procent i vanliga personbilar.
Bland bilmodeller som deltog i testet fanns även Chevrolet Silverado, GMC Sierra, Toyota Tundra. Pickup-lastbilar som ska testas senare i år är Nissan Titan och Honda Ridgeline.