Fordon
Kör förarlöst i storstadstrafik

46 trafikljus och fyra rondeller mitt i Berlin klarade en förarlös bil utan problem.
Forskare vid Berlins fria universitet har vidareutvecklat sin förarlösa bil och låtit den genomför en resa mitt i storstadstrafiken.
Made in Germany kallas bilen som tidigare gjort kortare resor på specialbanor på nedlagda flygplatser och i mindre trafikerad miljö.
Men i lördags var det dag för en längre resa. Från ett kongresscentrum i den stora parken Tiergarten till den kända Brandenburger Tor och tillbaka är sträckan 20 kilometer.
På vägen måste bilen passera 46 trafikljus och fyra rondeller, och dessutom byta fil ett antal gånger.
Med data från en laserskanner, radar och videokameror tog en dator hand om bilfärden. För att garantera att bilen körde säkert har programvaran utvecklats tillsammans med den tyska provanstalten Tüv- Nord.
För säkerhets skull placerades en människa i förarsätet, men han behövde aldrig ingripa under den autonoma resan.
Projektledaren Raul Rojas betecknar färden som en succé. Han anser att det är fullt möjligt att låta bilar köra själva på motorväg inom tio år. Men problemen som måste lösas innan bilar självständigt kör i stadstrafik är större. Han tror att det kan dröja upp till 30 år innan vi ser en flotta av förarlösa bilar i städerna.
Förarlösa bilar skulle kunna passa bra som taxi, anser Rojas. Utan förare blir det plats för ytterligare en passagerare.