FORDON
Konkursade tyska elbilsuppstickaren räddad – av grundaren
Streetscooter var under en period Tysklands bäst säljande elbil. Efter många turer kapsejsade i höstas bolaget bakom tillverkningen. Men nu räddas det av den ursprungliga grundaren.
Tyska Streetscooter grundades redan 2010 av Günther Schuh och var ursprungligen ett forskningsprojekt med målet att utveckla en elbil som skulle bli billigare än en bil med förbränningsmotor.
2014 köpte pilotkunden Deutsche Post DHL hela bolaget och fyra år senare var modellen Streetscooter Work den bäst säljande elbilen i hela Tyskland i juli, med 473 nyregistrerade exemplar.
Sedan dess har konceptet genomlevt så många olika företags- och ägarmässiga förändringar att det nu landat i att grundaren Günther Schuh åter äger tillverkningen. Nedan följer en kort genomgång:
B-on köpte produktionen
2022 sålde DHL produktionen av Streetscooter i tyska Düren till den luxemburgska koncernen B-on. Rättigheterna till själva bilen såldes dock aldrig.
I september 2023 ansökte det tyska dotterbolaget till B-on om konkurs, medan övriga bolag inom koncernen fortsatte utan att påverkas. Orsaken till konkursen var flaskhalsar i leveranserna samt kvalitetsproblem som ledde till en nedgång i produktion av bilen, som vid tiden bytt namn till Sherpa, rapporterar Electrive.
Blott en månad senare presenterade B-on en ny skåpbil kallad Pelkan som skulle tillverkas av kontraktstillverkaren Foxconn.
Evolution köper tillverkningen
Nu meddelar Günther Schuhs nya bolag Evolution att det har tagit över det tyska B-onbolaget, som numer heter Nob Manufacturing. Samtidigt har Evolution ingått ett strategiskt partnerskap med Neapco, det bolag som monterar bilarna i Düren och som har köpt utrustningen av Deutsche Post DHL.
– Fallet var ganska komplicerat eftersom många olika partner som DHL och ett antal nyckelleverantörer var tvungna att involveras, trots att de inte var direkt involverade i Nobs konkurs. Utan dem hade räddningen dock inte varit möjlig, sammanfattar konkursförvaltaren Dirk Wegener röran som nu alltså lett fram till att Günther Schuhs Evolution åter äger tillverkningen av det som en gång i tiden var Tysklands bäst säljande elbil.
En beställning om 700 fordon från DHL har gjort det möjligt att fortsätta verksamheten liksom att jobben på Nob, Neapco och andra leverantörer kunnat behållas, enligt Evolution.