Fordon Kompositskrov även i superubåten Kockums u-båtsprojekt A26 heter i Försvarsmaktens rullor NGU - nästa generations ubåt. Foto: Kockums Även den nya svenska prestigeubåten A26 planeras att få paneler från Kockums kompositverkstad som Thyssenkrupp nu vill sälja. Monica Kleja Niklas Dahlin Publicerad 25 jan 2012 kl 13.35 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Enligt vad Ny Teknik erfar kommer delar av tornet och formskrovet att byggas med samma unika material som utgör skrov på Visby-korvetterna, det vill säga komposit av kolfiber och vinylester (härdplast). Syftet är att ge ubåten bättre smygegenskaper. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon ubåt kockums Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.