Kommendörkapten om kollisionerna: Anmärkningsvärt

2017-08-22 09:51  

På måndagsmorgonen hände det igen – ett amerikanskt stridsfartyg kolliderade med ett handelsfartyg. Vi ringde upp en kommendörkapten och frågade hur det kan ske.

Kollisionen mellan jagaren USS John S McCain och oljefartyget Alnic MC inträffade på malaysiskt vatten utanför Singapore klockan halv sex på måndagsmorgonen, lokal tid. Tio ur besättningen saknas och ytterligare fem är skadade, enligt amerikanska medier.

Fartyget tillhör Usa:s sjunde flotta som opererar i västra Stilla havet och Indiska oceanen. Sedan januari har fartyg tillhörande flottan varit inblandande i fyra kända kollisioner och grundstötningar:

  • I januari körde jagaren USS Antietam på grund nära sjunde flottans hemmahamn Yokosuka, söder om Tokyo.
  • I maj kolliderade jagaren USS Lake Champlain med en koreansk fiskebåt utanför Koreahalvön.
  • I juni kolliderade jagaren USS Fitzgerald med ett containerfartyg utanför Yokosuka. Sju sjömän miste livet, kaptenen fråntogs befälet och 13 sjömän kommer att straffas.

Ny Teknik ringde upp kommendörkapten Anders Larsson, som för tillfället tjänstgör som militär lärare på Försvarshögskolan, för att fråga vad som egentligen pågår.

Att incidenter drabbar fyra fartyg från samma flotta inom loppet av åtta månader är anmärkningsvärt. Det hör inte till vanligheterna, säger han.

Han betonar att den som vill spekulera kring vad som hände USS John S. McCain och USS Fitzgerald måste vara ödmjuk.

– Jag har själv seglat utanför såväl Singapore straits som i Malackasundet. Det är några av världens absolut mest trafikerade vatten med väldigt speciella omständigheter, säger han.

Kan en oroligare omvärld vara förklaring till kollisionerna? Eller tätare trafikerade vatten?

– Det har inte blivit trängre på sjön. Jag tror heller inte att det hänt därför att den amerikanska flottan är ute mer eller kör på ett annat sätt. Sjunde flottan är stationerad i Japan och rör sig i dessa vatten. Spänningen som finns har nog inget att göra med olyckorna per se, säger han.

Så vad beror det då på? Militärfartyg av den här sorten är utrustade med avancerade system för att se och förstå omgivningen, berättar Anders Larsson:

  • AIS, automatic identification system. System som samlar fartygs angivna id, position, kurs och hastighet och visar upp den för andra, samt beräknar kollisionsrisker.
  • Arpa, automatic radar plotting aid, som med hjälp av radar räknar ut risken för kollision med andra fartyg.
  • Ecdis, Electronic chart display and information system. Elektroniska sjökort.

Systemen kan dessutom samköras för att ytterligare öka funktionaliteten. Men alla systemen är behäftade med begränsningar, konstaterar Anders Larsson.

– Särskilt Arpa. Kommer du väldigt nära en stor tanker måste du förstå att radarn låser på det starkaste ekot som kan vara bryggan två hundra meter från fören. Just i dessa vatten kör man nära varandra eftersom man måste. Datorn kanske räknar 250 meter fel, säger han.

Ett inte otänkbart scenario är dessutom att USS John S. McCain inte hade sin AIS påslagen, enligt Anders Larsson.

– Flottor är ganska duktiga på att inte ha AIS:en påslagen. Det gör alla flottor emellanåt, och slår först på den i trafiktäta områden. Annars hade ju vem som helst kunnat se exakt var en främmande flotta har sina fartyg.

När får vi veta som egentligen hände?

– Jag läste rapporten från USS Fitzgerald. Men i detta fall lär det ta flera månader innan vi får reda på något mer. De utreder väldigt noga, särskilt eftersomfolk nu verkar ha dött. Det kommer att ta flera månader.

Är de tekniska systemen som finns i dag tillräckliga?

– De är effektiva, men man måste känna till dess begränsningar. Inget kan i slutänden ersätta gott sjömanskap, speciellt i riktigt nära situationer.

Dessa örlogsskepp bär vapen. Finns det risker för dem vid kollision med en stor oljetanker?

– Det finns regler med hur man förvarar vapen. Tunga vapen är ofta inte armerade. Samtidigt måste man förstå att de vapen som försörjer de krig vi har i dag fraktas med vanliga fartyg. Det är en fråga om självbevarelsedrift att inte ha dem apterade. Däremot är örlogsfartyg designade för att överleva i stridsmiljö på ett sätt som handelsfartyg inte är. Man ska inte överdriva riskerna för ett örlogsfartyg, säger han.

De båda fartygen

Alnic MC är en liberiskflaggad tanker som lastar olja eller kemikalier. Den har en dödvikt på drygt 50 000 ton. Den är 183 meter lång, 32 meter bred och byggd 2008, enligt sajten Marinetraffic. Den var på väg från en hamn i Sydkorea till Singapore.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/636017930

USS John S. Mccain är en jagare som är 154 meter lång med ett deplacement på 6 900 ton. Den drivs framåt av fyra gasturbiner och två axlar som levererar totalt 100 000 hästkrafter. Fartyget sjösattes 1992.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt