Koenigsegg Regera slog rekordet för 0-400-0 km/h

2019-09-30 16:00  
Christian von Koenigsegg och föraren Sonny Persson med ett exemplar av Regera. Foto: Koenigsegg

På ett svenskt militärflygfält förbättrade Koenigsegg det rekord som tillverkaren satte i Nevada för två år sedan. Nu var det hybriden Regera som avverkade 0-400-0 km/h på den nya tiden 31,49 sekunder.

Bugatti hävdade att de med topphastigheten 490,5 km/h slog Koenigseggs tidigare rekord, men den svenska tillverkaren konstaterade att Chiron skulle behöva upprepa hastigheten för att peta Agera RS från tronen – och rekordbilen bör dessutom motsvara en produktionsmodell.

Likväl verkar Christian von Koenigsegg ha irriterats nog mycket av Bugattis tilltag för att snabbt leverera ett nytt rekord med modellen Regera, om än inte för topphastighet.

På militärflygfältet Råda utanför Lidköping visade Koenigseggs förare Sonny Persson att Regera-modellen har en kapacitet som överträffar konkurrenterna. Vind- och temperaturförhållandena var perfekta när hybriden avverkade 0-400-0 km/h på den nya rekordtiden 31,49 sekunder.

1,8 sekunder snabbare

Det tog bara 22,87 sekunder för bilen att nå 400 km/h – vilket krävde en sträcka på 1 613,2 meter. Och från 400 tills bilen var stillastående tog bara 8,62 sekunder, och krävde en sträcka på 435,26 meter. Totalt innebär körningen att Regera körde 1,8 sekunder snabbare än i det tidigare rekordet för 0-400-0 som Koenigseggs Agera RS satte 2017.

– Det som är verkligt imponerande är hur Regera bromsar – 8,62 sekunder från 400 km/h till noll km/h har ingen tidigare hört talas om. Det vittnar också om Ageras balans, fjädring, aerodynamik, och givetvis de bromsok som är designade och utvecklade av Koenigsegg, säger grundaren i ett uttalande.

Läs mer: Koenigsegg: Bugattis nya rekord blir kortlivat

Hybriden Regera kombinerar en dubbelturbo-V8 på fem liter med tre elmotorer, och Koenigsegg Direct Drive har ersatt den traditionella växellådan. Totalt ger drivlinan 1 500 hästkrafter, där V8:an står för 1 100 hk och 1 250 Nm (vid bensin 91 oktan) – och elmotorerna bidrar med 700 hk och 900 Nm. Batteripacket ligger på 4,5 kWh.  

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt