Fordon

Koenigsegg: ”Antingen erövrar Tesla världen eller också går det åt skogen”

Elon Musk och Christian von Koenigsegg. Foto: TT
Nya Koenigsegg Arega RS Gryphon. Foto: TT
Teslas nya Roadster. Foto: Tesla

Christian von Koenigsegg är en lyckligt lottad bilboss. När andra höga chefer i branschen får ägna mycket tid åt frågor om diesel och brist på elbilar kan han ägna sig åt andra problem.

Publicerad

Som till exempel att hans bilar säljer lite för bra.

Lyckligt lottad är förresten en sanning med modifikation. Bilmässan i Genève är fönstret som gäller för alla tillverkare av superbilar och när TT träffar Christian von Koenigsegg har han influensa. Men det är många, både journalister och kunder, som vill ha lite av hans tid. Och han ställer upp.

Berättelsen om den skånska biltillverkaren är väl känd, men det är värt att upprepa att Christian von Koenigsegg inte hade någon som helst erfarenhet av bilbranschen när han i unga år bestämde sig för att bygga de snabbaste bilarna i världen. Nästa år fyller hans bolag 25 år och det är bara att konstatera att målet är nått. Koenigseggs bilar har slagit flera världsrekord, men konkurrensen med främst Volkswagenägda Bugatti är stenhård.

Så vad gör man när målet är uppnått?

– Just nu är det väldigt lätt att hitta drivkraft för det är många som vill vara med och leka. Då menar jag också alla som vill vara med att finansiera vårt äventyr genom att köpa bilar.

Just det är "problemet" som han brottas med nu. Den senaste modellen Regera, som tillverkas i 80 exemplar, är redan slutsåld och betald trots en prislapp på motsvarande 20 miljoner kronor.

– Först var det fantastiskt, men sedan stod det klart att vi inte har mer att sälja.

Efterträdaren till Regera finns än så länge bara i Christian von Koenigseggs huvud där den håller på att "mogna fram".

– Vi måste ta det fungerande konceptet och lyfta det till en ny nivå. Det kan handla om nya bränsleceller eller kanske nya elmotorer, säger han.

Christian von Koenigsegg säger sig älska elbilar, men "samtidigt är det kul när det låter lite om bilarna". Rena elbilar kan göras vansinnigt snabba, men problemet är de tunga batterierna.

Här avbryts vi för ett ögonblick när medarbetarna kommer med huvudvärkstabletter, tuggtabletter mot ont i halsen och te.

– Titta på Teslas nya roadster där det talas om en vikt på två ton. Vi kan säkert också komma att göra en ren elbil, men den får inte väga två ton. Det känns inte sportigt, slår han fast.

Hans jämförelse med Tesla är intressant ur flera aspekter. Det är inte svårt att hitta likheter mellan Christian von Koenigsegg och Teslas vd Elon Musk. Båda är intensivt inblandade i produktionen och båda har en målmedvetenhet som slår det mesta. Det står en Tesla hemma i det skånska garaget och det finns inget tvivel om att Christian von Koenigsegg vill att Elon Musk lyckas nå sina mål.

– Det finns bara två utfall. Antingen erövrar Tesla världen eller också går det åt skogen. Jag tror mer på det första.