Bilbranschen gör i och med årets Frankfurtsalong IAA ett tappert försök att visa för politiker och allmänhet att den drar sitt strå tills tacken för att begränsa utsläppen av växthusgaser. Den gemensamma nämnaren för de flesta tillverkarna är lanseringarna av elektrifierade modeller.
Men omställningen går för långsamt, menar klimatgrupper. Greenpeace genomförde tidigare i veckan en aktion där avgaserna från en enorm pickup användes för att blåsa upp en stor svart ballong märkt CO2.
På måndagen krävde flera av grupperna att försäljningen av bränsletörstiga suvar förbjuds som ett led i att minska utsläppen från bilismen.
– Så länge som suvar snarare än små elektriska fordon dominerar på vägarna kommer bilar att förbli ett problembarn för oss klimataktivister, sa ett konsortium kallat Exit under en presskonferens på måndagen, enligt Reuters.
En grupp som kallar sig för Rocks in the Gearbox har till och med krävt blockad av mässan på lördagen den 14 september. IAA har skärpt säkerheten efter att ett 40-tal lyxbetonade fordon vandaliserades i en stadsdel i utkanten av Frankfurt i slutet av augusti.
IAA håller öppet för pressen den 10-11 september och öppnar för allmänheten torsdagen den 12 september.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.