VW:s resa upp ur askan manifesteras av ID 3

2019-09-10 16:41  

ID 3 är Volkswagens viktigaste bil på länge. Allt ska visa att företaget tar elektrifieringen på allvar.

Kronologin är välkänd vid det här laget. Med Dieselgate ertappades Volkswagen med fingrarna i syltburken. Som svar på den enorma förtroendeskadan lanserade företaget den kanske mest ambitiösa elektrifieringsstrategin vi ännu till dags dato har fått se från någon av de etablerade tillverkarna.

VW planerar att tillverka fler än tio miljoner elbilar de kommande tio åren.

På tisdagen kokade de senaste årens känslomässiga berg-och-dal-bana ner till den hittills enskilt viktigaste fysiska manifestationen av Volkswagen försök att resa sig ur askan: Presentationen av den nya elbilen ID 3.

Dagen till ära hade VW till och med tagit på sig en ny outfit, i och med att logotypen fått sig en uppfräschning.

Läs mer: Ny Teknik testar Audis nya terrängkoncept

Det kan inte nog betonas hur viktig den här bilen är för VW. Det är den första modellen byggd på den nya plattformen MEB (Modular Electric Drive Kit) som enbart är tänkt för rena elbilar. Att dedikera en hel plattform enbart till elbilar visar om inte annat att företaget tar elektrifieringen på allvar.

Pik till elbilspionjären Tesla

Plattformen är byggd för den storskaliga volymproduktion som normalt sett krävs inom bilindustrin för att uppnå lönsamhet. Enligt företagets egen devis bygger de elbilar åt miljoner snarare än elbilar för miljonärer (med vad som får betraktas som en pik mot den verkliga elbilspionjären Tesla).

Det svenska cirkapriset avslöjades redan på måndagskvällen och blir för den billigaste modellen under 350 000 kronor i grundutförande (exklusive elbilspremien på 60 000 kronor).

Läs mer: Se Land Rover Defenders comeback

Det är ett lågt pris jämfört med de flesta andra elbilar på marknaden. Hittills har vi ju mest fått se premiumsedaner och -suvar som av naturliga skäl kostar betydligt mer.

Om prissättningen räcker för att få en större andel av bilköparna att ta klivet över till helt batteridrivet återstår att se. Hittills har över 30 000 förbeställningar lagts. Kanske hade företaget förväntat sig fler – för det är i samma storleksordning som koncernsyskonet Porsches nya lyxelbil Taycan har skramlat ihop hittills – trots att prisskillnaden är en faktor fem.

Första verisonen 1st åker på vägarna sommaren 2020

Den första VW ID 3 som lanseras är en specialversion döpt till 1st och kommer att vara utrustad med ett batteri på 58 kWh vilket ger 420 km räckvidd (WLTP). Marknadsintroduktionen sker till sommaren nästa år.

Därefter kommer VW att expandera batteriportföljen till att även inkludera 45 och 77 kWh. Räckvidden blir därmed mellan 330 och 550 kilometer. Bilen går att snabbladda med 100 kW vilket ger 290 kilometers räckvidd på 30 minuter.

Läs mer: Inför Frankfurt: Här är de stora elektrifierade premiärerna

Elmotorn och den enstegade växellådan sitter integrerad i bakaxeln på den bakhjulsdrivna bilen.

VW menar också att den har lyckats skapa en helt koldioxidneutral tillverkning genom hela leverantörskedjan för ID 3. Batterierna får 8 års/16 000 mils garanti.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt