Fordon
Kinesernas Saab-bud ratas
Victor Muller godtar inte vilket bud på Saab som helst. Foto: Scanpix
Avtalet med Youngman och Pang Da rivs upp. Kineserna har dock redan kommit med nytt bud – som ratas.
Turerna kring Saab Automobile fortsätter. Saabs presschef bekräftar att det ursprungliga avtalet med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da sägs upp.
- Vi säger upp avtalet, men vi fortsätter att diskutera med Pang Da och Youngman. I övrigt har jag inget mer att säga, säger Saabs presschef till P4 Väst.
Uppgifterna är många och enligt Dagens Industri ska kineserna vara beredda att investera 5,5 miljarder kronor i Saab Automobile, bland annat i nya fabriker i Kina, om Victor Muller släpper ägandet.
Trollhätteföretagets börsnoterade holländska moderbolag Swedish Automobile skickade på söndagskvällen ut ett pressmeddelande och informerade att man säger upp avtalet från juli med Youngman och Pang Da.
I pressmeddelande sägs också att Youngman och Pang Da fört samtal, den 19 och 22 oktober, om villkor för ett kinesiskt övertagande till 100 procent. Men enligt pressmeddelandet pågår fortfarande samtalen.
Enligt SvD ska det första budet från kineserna ha legat på 200 miljoner kronor. Det erbjudandet ska Saabs ledning ha ratat.
I en intervju med Reuters sade Saabs vd Victor Muller att budet var oacceptabelt.
På Amsterdamsbörsen, där Swan är noterat, pendlar börsvärdet på kring 300 miljoner kronor.
Victor Muller och Vladimir Antonov ska ha satsat omkring 1,5 miljarder kronor i Saab uppger en källa till SvD.
Victor Muller ska också ha kontaktat Youngman och Pang Da i tisdags och försökt få parterna att gå tillbaka till det gamla avtalet, skriver SvD. Enligt källor till tidningen är ett högre bud att vänta från kineserna, men parterna är långt ifrån varandra.
Men tiden börjar återigen rinna ut för den sargade svenska biltillverkaren. I morgon ska Saab återigen betala ut de anställdas löner och senast på torsdag måste ett avtal i princip vara klart eftersom tingsrätten då ska ta beslut om rekonstruktionen ska fortgå eller om bolaget ska sättas i konkurs.
Turerna i Saab
6 april: Saabfabriken stannar för att leverantörerna inte fått betalt.
4 juli: Avtal med Youngman och Pang Da som innebär att de satsar 2,2 miljarder kronor mot en ägarandel i Saabs ägarbolagbolag Swedish Automobile på 29,9 procent respektive 24 procent.
Affären kräver godkännande från kinesiska och svenska myndigheter samt Europeiska investeringsbanken (EIB).
17 augusti: Kronofogden startar utmätning av fordringar.
15 september: Fyra bolag inom Takata-Petri-koncernen i Tyskland, Rumänien och Polen lämnar in konkursansökningar mot Saab.
21 september: Hovrätten säger ja till Saabs rekonstruktion. Tingsrätten hade tidigare sagt nej.
20 oktober: Swedish Automobile meddelar att rekonstruktören Guy Lofalk vill avbryta rekonstruktionen och en finanseringslösning under rekonstruktionen med hjälp av amerikanska North Street Capital presenteras.
(Källa: TT)