Kartläggning: Södermalm har lägst andel miljöbilar

2020-03-20 07:00  

Kvdbil har gjort en kartläggning över fördelningen av miljöbilar mellan Stockholms stadsdelar. Södermalm är sämst – och Vasastan är bäst.

Stadsdelen har onekligen profilerat sig som den mest progressiva när det kommer till miljö- och trafikfrågor. Södermalm var exempelvis först med ett dubbdäcksförbud. Men i Kvdbils rapport om hur miljöbilarna är fördelade över Stockholms olika områden så hamnar Söderborna allra sist.

Bilförmedlaren har använt data från statistikföretaget Vroom för att titta på hur bilflottan i respektive församling är sammansatt. Avseende rena elbilar samt hybrider och laddhybrider är det tre församlingar på Södermalm som hamnar sist: Sofia, på 6,9 procent – Maria Magdalena, på 7,2 procent – och Högalid på 7,8 procent.  

Som jämförelse har ledande Vasastan och Adolf Fredriks församling en andel på 27 procent. Centralt i stan ligger tvåan, Stockholms domkyrkoförsamling med respektabla 20,7 procent – följda av ett visst fall till Östermalmsförsamlingen Hedvig Eleonora som med sina 12,3 procent. ändå ligger hästlängder före Söder.

Läs mer: Så beräknas hybridbilarnas utsläpp

För nya bilar inom EU låg det genomsnittliga koldioxidutsläppet 2018 på 120 gram per kilometer. Kvdbil undersökte hur stor del av församlingarnas bilar som klarar sig inom det värdet. Ännu en gång sticker Södermalm ut där 25,3 procent av fordonen i Hedvig Eleonora- och Katarina församlingar klarar gränsvärdet. Detta kan jämföras med Adolf Fredrik i Vasastan på 47,6 procent, Stockholms domkyrkoförsamling (centralt) med 44,1 procent samt S:t Matteus i Vasastan med 36,2 procent.

Enligt Kvdbil beror skillnaden mellan andelen elektrifierade bilar samt fordon med låga utsläpp sannolikt på att Södermalm har en lägre medelinkomst än de andra stadsdelarna. Samtidigt har Söder enligt rapporten en högre andel bränslesnåla bensin- och dieselfordon än de andra stadsdelarna, vilket kan kompensera för den låga andelen elektrifierade fordon. Det är dock inte nog för att ge en högre placering avseende fordon inom utsläppsgränsen 120 gram per kilometer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt