Fordon

Jättelån ska minska byggtiden för maglevbana

Maglevtåg under provkörning på J R Tokais testbana i Yamanaski. Foto: J R Tokai

Japans regering är beredd att ge stora förmånliga lån till bygget av världens längsta maglevförbindelse mellan Tokyo och Osaka så att trafiken kan starta åtta år tidigare än projekterat.

Publicerad

Järnvägsföretaget J R Tokai har startat bygget av magnetsvävlinjen, maglev, som ska halvera restiden mellan Tokyo och storstäderna Nagoya och vidare till Osaka jämfört med dagens snabbaste Shinkansentåg, som går på konventionell räls.

Maglevtågen får en hastighet på strax över 500 km/h. Sträckningen genom de japanska alperna gör att största delen av resan sker i tunnlar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här