Fordon
Jättelån ska minska byggtiden för maglevbana
Maglevtåg under provkörning på J R Tokais testbana i Yamanaski. Foto: J R Tokai
Japans regering är beredd att ge stora förmånliga lån till bygget av världens längsta maglevförbindelse mellan Tokyo och Osaka så att trafiken kan starta åtta år tidigare än projekterat.
Järnvägsföretaget J R Tokai har startat bygget av magnetsvävlinjen, maglev, som ska halvera restiden mellan Tokyo och storstäderna Nagoya och vidare till Osaka jämfört med dagens snabbaste Shinkansentåg, som går på konventionell räls.
Maglevtågen får en hastighet på strax över 500 km/h. Sträckningen genom de japanska alperna gör att största delen av resan sker i tunnlar.
JR Tokai har räknat med att förbindelsen till Nagoya, 286 km, ska står klar 2027, och nästa sträcka till Osaka, totalt 438 km, ska vara klar 2045. Hela projektet har kostnadsberäknats till ca 750 miljarder kronor.
Nu är regeringen beredd att bidra med fördelaktiga lån med upp till 250 miljarder kronor för att skynda på bygget och göra det möjligt att öppna förbindelsen till Osaka åtta år tidigare än planerat, rapporterar nyhetsbyrån Kyodo.
Med lånen ska J R Tokai inte behöva vänta åtta år efter öppnandet av den första etappen för att se hur bygget påverkar bolagets finansiella situation.
Frågan om de förmånliga lånen ska behandlas av regeringen i september. Lånen får en återbetalningstid på 40 år.