Fordon

JATO: De nya reglerna kan bli en chock för bilindustrin

Foto: Millbrook

Biltillverkarna bör räkna med en kalldusch – det anser forskarna på JATO. EU:s nya utsläppstester är nämligen mer skoningslösa än väntat. Nu riskerar branschen dryga bötesbelopp, och konsumenterna kan få ett betala för industrins misslyckande.

Publicerad

Efter skandalerna kring fusk med utsläppssiffror har regelverket stramats upp rejält. Sedan den 1 september måste alla nya bilar genomgå laboratorietester, i en vad som kallas ”Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure” (WLTP) innan de godkänns för försäljning.

Men EU använder fortfarande ”New European Driving Cycle” (NEDC) för att ange den tillåtna graden av koldioxidutsläpp för enskilda biltillverkare – samt fastställa kostnader kring ägandet av fordonet. Till detta kommer ett nytt test. ”Real driving emissions” (RDE) mäter utsläppen vid verklig körning på väg. Marknadsforskarna på JATO Dynamics anser att de tuffa testerna kommer sätta käppar i hjulen för bilindustrin.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här